Rafflande final: VW Golf GTI Clubsport S ger stöd till Bris

Rafflande final: VW Golf GTI Clubsport S ger stöd till Bris
Volkswagen Golf GTI Clubsport S byggs för att fira GTI-modellens 40-årsjubileum. Originalet från 1976 till höger i bild.

Volkswagen Sverige satte medvetet ett lågt utropspris på Golf GTI Clubsport S. 297.000 kronor är samma pris som en "vanlig", normalutrustad GTI Clubsport kostar. Den svenska tilldelningen till kund av specialmodellen är endast fyra stycken Golf GTI Clubsport S.

Volkswagen har samarbetat med Bris, Barnens Rätt i Samhället, i flera år och man fick idén att göra något annorlunda med den mycket speciella GTI-modellen. Istället för att själva välja ut fyra kunder har VW Sverige valt att auktionera ut bilarna. Hela överskottet utöver utropspriset går oavkortat till Bris.

Totalt blev det 181 bud på den första, vita Golf GTI Clubsport S. Slutpriset blev 418.100 kronor, vilket alltså gav ett rejält överskott till Bris.

De som vill köpa en av de fyra VW Golf GTI Clubsport S som ska säljas till kund i Sverige får ytterligare tre chanser, fram till att sista bilen auktioneras bort 25 december. De intressenter som inte vunnit första auktionen har alltså en ny chans på "bil 2", "bil 3" och "bil 4".

Volkswagen Golf GTI Clubsport S ska tillverkas i en serie på 400 exemplar. De fördelas globalt och störst tilldelning blir det till hemmamarknaden Tyskland som får 100 bilar. VW Golf GTI Clubsport S baserar sig på den "vanliga" GTI Clubsport men har en mängd förbättringar:

• Toppeffekten i 2,0-liters turbofyran är höjd från 290 till 310 hk.

• Baksätet är utslängt för att spara vikt. Luftkonditionering är tillval.

• Sexväxlad manuell låda (DSG väger 20 kilo extra).

• Helt omarbetad hjulupphängning och Dynamic Chassis Control är standard, bilen har en speciell körprofil för Nürburgring. Hårdare bussningar och större hjulcamber.

• Förbättrat avgassystem, 65 millimeter istället för 55.

• Tjockare skivbromsar och speciella bromsbelägg.

• Michelin Sport Cup 2 däck i dimensionen 235/35ZR19.

• Den mekaniska diffbromsen VAQ har fått en ny programstyrning.

Sammantaget innebar det att föraren Benny Leuchter kunde köra Golf GTI Clubsport S runt Nürburgring på rekordtiden 7:47,19. Ingen annan framhjulsdriven bil har gjort ett snabbare varv runt Nürburgring.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S byggs för att fira GTI-modellens 40-årsjubileum. Premiärvisningen av den första VW Golf GTI skedde 11 september 1975 på Frankfurtsalongen och leveranserna till kund inleddas sommaren 1976.

Auktionen av de fyra Volkswagen Golf GTI Clubsport S på Tradera går att följa i realtid här på automotorsport.se. Auktionerna pågår under tre–fem dagar och fördelar sig enligt följande:

Bil 2, svart: 14–18 december (onsdag-söndag)

Bil 3, röd: 18–21 december (söndag-onsdag)

Bil 4, vit: 21–25 december (onsdag-söndag)

Volkswagen Golf GTI Clubsport S tillverkas endast i tre exteriörkulörer och till Sverige kommer det en bil i "Deep Black Pearl", en "Tornado Red" och två "Pure White". De röda och vita bilarna har svarta tak.

 

Följ auktionen av Golf GTI Clubsport S i realtid här.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle också vilja ha en VW Golf GTI Clubsport S!
53
37