Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Av alla marknader i Europa anser Opel att Norge är den bäst lämpade för elbilar. Därför startar försäljningen av nya elbilen Opel Ampera-e i Norge, idag...
Annons

Av alla marknader i Europa anser Opel att Norge är den bäst lämpade för elbilar. Därför startar försäljningen av nya elbilen Opel Ampera-e i Norge, idag (14 december), och priset är satt till 299.000 norska kronor. Vi i Sverige får tyvärr vänta ända tills 2018 innan försäljningen av Opel Ampera-e börjar här.

Med dagens valutakurs blir det norska priset omräknat till svenska – utan hänsyn till skatt och moms – 325.000 kronor. Då ska man veta att elbilar i Norge slipper både moms (merverdiavgift, 25 procent) och bilskatt (som är väldigt hög). För att närma oss ett tänkbart svenskt pris måste vi därför lägga på momsen, vilket innebär att vi hamnar på 406.250 kronor. De som köper elbil får, med nuvarande lagstiftning, supermiljöbilsrabatt med 40.000 kronor, då hamnar man på 366.250 kronor.

Konkurrensen för Opel Ampera-e finns närmast hos Renault Zoe (räckvidd 403 km/NEDC) och Tesla Model 3 (räckvidd 345 km/EPA). Opel Ampera-e har en räckvidd på ”över 500 kilometer” (enligt NEDC-körcykeln, 383 km/EPA) och för att hitta något liknande får man gå till Tesla Model S 75 (räckvidd 480 km/NEDC, 840.500 kr), eller någon av de andra modellerna med större batteripaket. Tesla Model S är dock svår att jämföra med Ampera-e då bilarna tillhör olika segment.

Något officiellt, svenskt pris för Opel Ampera-e finns inte ännu. Enligt Opel Sveriges pr-chef Annicka Troedsson arbetar man med att ta fram svenskt pris och planerar lanseringen, men har inga detaljer att delge ännu. Förhoppningen är att det ”ska ske så snart som möjligt”, enligt Annicka Troedsson, men det finns inte mer att berätta i nuläget.

Närmast på tur efter Norge, med början nästa år, står Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Produktionstakten av Opel Ampera-e, eller Chevrolet Bolt som modellen heter i USA, är fortfarande under uppstartfas. Produktionstakten ökar successivt men Sverige står på tur först 2018. Då ska även Tesla Model 3 lanseras, vilket kan bli en tuff nöt för Ampera-e att knäcka. Enligt bedömare i USA väntas Chevrolet inte bygga mer än 20.000–30.000 Bolt/Ampera-e under första produktionsåret, 2017.

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge
Vi får hoppas att GM är bättre på att bygga elbilar än man är på att hantera photoshop…

I USA har Chevrolet precis i dagarna börjat leverera Bolt till de första kunderna. Priset för Chevrolet Bolt börjar vid 37.495 dollar, vilket är 2.500 dollar mer än Tesla ska begära för sin Model 3.

Opel Ampera-e är alltså en helt eldriven bil med ett batteripaket på 60 kWh som väger 435 kilo. Batterikapaciteten är lika stor som i instegsversionen av Tesla Model S. En viktig detalj med Opel Ampera-e är att den är byggd som en elbil från grunden. Det innebär att bilens batteripaket har kunnat integreras i bilens struktur tidigt i utvecklingen. Eftersom batteripaketet är placerat längst ned i bilen sänks tyngdpunkten och det innebär bättre köregenskaper.

Opel Ampera-e har en systemeffekt på 150 kW (204 hästkrafter) och som vanligt med elmotorer kommer allt vridmoment (360 Nm) redan från start – inget behov av att varva eller växla, alltså. 0–50 km/h ska gå på 3,2 sekunder och 80–120 km/h går 4,5 sekunder. Men någon 0–100-siffra vill Opel inte avslöja.

Räckvidden tycker många är ett stort problem i dagens elbilar, även om de flesta elbilar redan idag skulle klara behoven för de flesta genomsnittliga vardagsbilister. Opel Ampera-e får en räckvidd på över 50 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln, men den är missvisande och alldeles för ”snäll”. Vid verklig körning borde Ampera-e klara mellan 35 och 40 mils körning.

Chevrolet Bolt har en räckvidd på 38 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln, och den ligger närmare verkligheten. I de första testerna har flera Chevrolet Bolt-förare lyckats komma mellan 30 och 38 mil med flera mils räckvidd kvar enligt färddatorn.

Opel Ampera-e går också att snabbladda, men det finns inget märkesspecifikt nätverk med snabbladdare som Teslas Superchargers. Ampera-e-ägarna får hålla sig till de vanliga snabbladdarna i Europa. Enligt Opel kan bilen laddas med 15 mils räckvidd (enligt NEDC-körcykeln) på en halvtimme, om snabbladdaren har en kapacitet på 50 kW.

Opel samlar en del smarta funktioner för säkerhet och uppkoppling under namnet OnStar. Det innebär till exempel att bilen själv larmar SOS-centralen vid en olycka, och skickar med aktuell position.

Infotainmentsystemet är helt nyutvecklat och har en 10,2-tumsskärm. Mitt framför föraren finns också digitala instrument med en åttatumsskärm som kan ställas i flera lägen och anpassas efter förarens önskemål. Infotainmentsystemet har stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Bilen har också en WiFi-hotspot med trådlöst näverk för upp till sju enheter.

En annan smart detalj är att Chevrolet Bolt får uppdateringar över nätet. Bilens mjukvara kan alltså uppdateras trådlöst utan att föraren måste köra in till verkstaden. Förmodligen innebär det också att europeiska syskonbilen Opel Ampera-e, som ska säljas här i Sverige, också får uppdateringar över nätet men det är inte bekräftat.

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Säljstart för Ampera-e – kostar 299.000 kr i Norge

Annons
Annons
Rulla till toppen