Ännu billigare med förmånsbil: ”Botten är nådd”

Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor. Förmånsvärdet blir ännu lägre 2017 – och då ska vi komma ihåg att det redan var rekordbilligt att ha förmånsbil förra...
Annons

Ännu billigare med förmånsbil:
Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor.

Förmånsvärdet blir ännu lägre 2017 – och då ska vi komma ihåg att det redan var rekordbilligt att ha förmånsbil förra året.

”Efter flera år med allt lägre bilförmån kan det knappast bli billigare än så här. Botten är nådd”, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.

Förmånsvärdet baseras på tre delar där två av dem utgår från bilens nybilspris enligt Skatteverkets nybilsprislista plus extrautrustning.

”Precis som när systemet konstruerades för 20 år sedan saknas bilens klimatpåverkan eller utsläpp i kalkylen och jag är minst sagt förvånad att den nuvarande regeringen inte ens verkar vilja ta i frågan”, säger Ronny Svensson.

En av delarna som ligger till grund för förmånsvärdet baseras på bilens pris och statslåneräntan. En nyhet för 2017 är ett ”golv” för hur låg ränta förmånsvärdet kan beräknas med. Det beror på det låga ränteläget där statslåneräntan under vissa perioder haft negativa noteringar.

En förmånsbil för 7,5 basbelopp får enligt Ynnors beräkningar sitt förmånsvärde sänkt med knappt 200 kronor per år under 2017 jämfört med 2016.

”Det är nästan 5.000 kronor billigare än vad förmånsvärdet för en bil på gränsen till lyxbilstillägget var för 20 år sedan”, säger Ronny Svensson.

Här kan du se ett räkneexempel på förmånsvärdet för en förmånsbil 2017.

Annons
Annons
Rulla till toppen