BMW M1 kördes ett år, glömdes bort och hittades efter 34 år – värd miljoner

BMW M1 kördes ett år, glömdes bort och hittades efter 34 år – värd miljoner
Efter en första försiktig tvätt och ny luft i däcken ser BMW M1:an mycket bättre ut. Använd i ett år, endast 733 mil på mätaren.

BMW M1 är en av världens mest upphöjda och eftertraktade sportbilar. Inte bara för sin tidlöst eleganta design, eller det faktum att endast 453 exemplar tillverkades mellan 1978­–1981. Av dessa var 397 gatbilar.

Mittmotorbilen M1 konstruerades av Lamborghinis ingenjörer – med Gian Paolo Dallara i spetsen – och designades av ItalDesign. Syftet var att knäcka Porsches dominans på tävlingsbanorna. BMW M1 var och är en milstolpe i motorhistorien.

För varje bilsamlare är det givetvis en dröm att kunna äga en BMW M1. De M1 som byter ägare idag och är i gott skick värderas mycket högt. Sommaren 2016 auktionerade Bonhams bort en vit BMW M1 med endast 488 mil på mätaren för 400.000 dollar. Allt pekar mot att de fåtaliga M1:or som blir till salu framöver värderas till ännu högre summor. På tio år har värdet fyrdubblats för en BMW M1 i gott samlarskick. I somras fanns en BMW M1 till salu i Sverige, med begärt pris på 6,2 miljoner kronor.

Ännu så länge har vi inte så många detaljer men för några dagar sedan berättade företaget "Mint Classics" att de återfunnit en BMW M1 i södra Italien. M1:an hade bara använts i ett år och kördes endast i 7.329 kilometer innan bilen ställdes upp i ett garage 1982. Där stod BMW M1:an sedan i 34 år – bortglömd!

Som vi kan se på bilderna var BMW M1:an väldigt dammig, men i ett förvånansvärt gott skick ändå. Allt är original, till och med däcken från 1980. Första steget var att tvätta bilen och nu återstår arbetet att få tillbaka M1:an i användbart skick. Det arbetet går att följa på Mint Classics Facebook-sida (se länken nedan).

Efter restaureringen ska BMW M1:an säljas av Mint Classics. Återstår att se om priset blir offentligt, men räkna med att denna röda skönhet kan kosta minst fem miljoner kronor. Sannolikt mer ändå.

Artikelförfattarens egen yrkeskarriär som motorjournalist började 1983, några år efter att produktionen av BMW M1 upphört. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett en M1:a på landsvägen i Sverige, även om modellen förstås funnits utställd då och då.

Mitt första minne av BMW M1 är från 24-timmars på Le Mans 1985, då BMW M1 faktiskt tog en klasseger med Edgar Dören, Martin Birrane och Jean-Paul Libert. I raceskick gav den raka M88-sexan på 3,5 liter hela 470 hk vid 9.000 rpm, med ett sagolikt ljud på rakorna (se videon längst ner). Det var en av tre M1:or som tävlade det året.

En av bilarna fick bryta efter en felväxling och när jag gick förbi teamet i depån såg jag ett topplock som mest liknade plockepinn, det var "ventilsallad de lux". Det har ryktats länge om en modern BMW M1, men någon sådan har inte uppstått – ännu. Närmaste är konceptbilen BMW M1 Hommage från 2008.

 

Källa: Mint Classics, Facebook-sida

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

BMW M1 är en av mina absoluta favoriter bland de klassiska sportbilsmodellerna!
81
106