VW-auktion av Golf GTI Clubsport S ger Bris över en halv miljon kronor

VW:s marknadschef Jeanette Asteborg till vänster och en mycket nöjd Heléne Tibblin från Bris.

Året kunde inte ha startat bättre för hjälporganisationen Bris, Barnens rätt i samhället. Tack vare att Volkswagen Sverige valde att auktionera bort fyra stycken Golf GTI Clubsport S till högstbjudande – via Tradera – kunde Bris få ett bidrag på 526.100 kronor.

Det är väl sällan man vill betala mer än nödvändigt för en ny bil, men i det här fallet kunde fyra generösa bilägare sprida mycket ljus i decembermörkret. Volkswagen Sverige hade valt att prissätta de fyra Golf GTI Clubsport S till ett mycket lågt pris – 297.000 kronor. I Tyskland har specialmodellen, som bara tillverkas i 400 exemplar, sålts för cirka 40.000 euro.

Tradera efterskänkte sina normala avgifter och Volkswagen valde dessutom att skänka bort momsavgiften på bilarna. Detta i kombination med generösa bud från de nya bilägarna gjorde att totalsumman till Bris blev mycket högre än förväntat.

"Vi hade hoppats på 400.000 kronor med det blev ytterligare drygt 100.000 kronor, sammanlagt 526.100 kronor som vi fick tack vara att Volkswagen även skänkte momsen på bilarna," säger Heléne Tibblin som är insamlingschef på Bris.

"Initiativet är både annorlunda och spännande och vi hoppas att fler bli inspirerade och kommer med nya roliga idéer som kan hjälpa oss att stödja fler barn. För vi behövs!" sa Heléne Tibblin.

Trots att det kostade en del extra är även ägarna till de unika GTI-bilarna nöjda. Johan Järnebark från Vaggeryd i Småland, vann budgivningen på den röda bilen och Tim Björkström från Stockholm vann, tillsammans med sin pappa, budgivningen på den svarta. Båda var på plats på Volkswagen Showroom i Stockholm under överlämningen av checken till Bris:

"Det faktum att överskottet skulle gå till Bris gjorde att jag och min sambo bestämde oss för att kunna ge mer. Dessutom var Volkswagens grepp med en auktion mest rättvist för oss som ställt oss i kö för att få köpa bilen," säger Johan Järnebark

Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg är också nöjd med Tradera-auktionen och det utfall som de unika bilarna gav:

"Vi visste ju faktiskt inte om någon skulle bjuda," sa Jeanette Asteborg, "men det gick bra! Kanske är det här framtidens sätt att sälja speciella och limiterade bilar. Dessutom känns det ju oerhört bra att kunna göra skillnad genom att hjälpa Bris."

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Nu blev jag också inspirerad att skänka pengar till Bris!
31
19