Audi SQ5 3,0 TFSI får ny V6-turbo med 354 hk – och glöm dieseln

Audi SQ5 3,0 TFSI får ny V6-turbo med 354 hk – och glöm dieseln

Porsche Macan har mutat in ett eget, sportigt segment i mellanklassen. Men nu börjar koncernbrodern Audi flåsa i nacken och första alternativet blir helt nya SQ5 3,0 TFSI, som just nu presenteras på Detroitsalongen.

Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att första generationen SQ5, som kom hösten 2012, hade tilläggsnamnet "TDI". Audi SQ5 TDI var faktiskt första S-modellen med en dieselmotor och V6:an gav 313 hk och 650 Nm, tillräckligt för 0–100 km/h på 5,1 sekund. Det fanns även en tidigare SQ5 3,0 V6 TFSI men den var avsedd för Nordamerika, Asien och Ryssland.

Andra generationen Audi SQ5 har också V6:a, men istället för diesel är det samma bensinmotor som används i Audi S4, S4 AvantS5 Coupé och S5 Sportback. Motorvolymen är 3,0 liter och V6:an ger som mest 354 hk (260 kW, mellan 5.400–6.400 rpm), tack vare turbomatningen blir vridmomentkurvan utsträckt och maxvridet 500 Nm finns tillgängligt mellan 1.370–4.500 rpm. Det räcker för 0–100 km/h på 5,4 sekunder och en frivillig fartspärr vid 250 km/h. För första gången på länge är alltså en efterträdare långsammare än sin föregångare (SQ5 TDI).

Åttastegad Tiptronic-automatlåda och quattro (fyrhjulsdrift) är standard på Audi SQ5. Grundinställningen är att en större del av kraften normalt går till bakaxeln, men kraftfördelningen kan vid behov skicka alla hästar till bakhjulen. I hastigheter mellan 55–160 km/h "frirullar" transmissionen automatiskt när föraren lyfter upp gaspedalen, allt för att spara bränsle. Förbrukningen enligt EU-cykeln anges till 8,3–8,5 l/100 km.

De som vill ha extra sportiga egenskaper kan kryssa i rutan för "sportdifferential", då får man aktiv momentstyrning på bakhjulen (torque vectoring). Sportdiffen kan lägga mer kraft på ytterhjulen i en kurva och bokstavligen vrida in bilen i kurvorna. De som önskar kan även välja till "dynamic steering", då ändras utväxlingen beroende på hastighet och styrutslag.

Stötdämparna i Audi SQ5 är elektroniskt styrda och föraren kan välja flera olika körprofiler som påverkar dämpare, styrning, växlingar och sportdiffen (tillval). Luftfjädring finns som tillval och den är extra användbar för de som tänker dra släp, då den hjälper till att bibehålla rätt fjädringshöjd.

20-tumsfälgar är standard på Audi SQ5, 21 tum finns som tillval. Stora fälgar behövs då det sitter sexkolvs bromsok fram och 350 millimeter stora bromsskivor.

Inredningen i andra generationen Audi SQ5 3,0 TFSI är uppgraderad på samma sätt som i "vanliga" Audi Q5. De som gillar musik kan välja till ett ljudsystem från danska Bang & Olufsen. Tröskelplåtarna är upplysta, det finns gott om aluminiumdekor och sportstolar med alcantara är standard på Audi SQ5. Skjutbart baksäte med vinklingsbart ryggstöd är tillval.

Produktionen av Audi SQ5 3,0 TFSI inleds i mitten av året i Mexiko, Audis nyaste fabrik. Svenska priser och leveransstart får vi återkomma till. Räkna med att Audi SQ5 följs om något eller några år av en väldigt sportig Audi RS Q5 – sannolikt med en ännu kraftfullare V6-motor.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Audi SQ5 3,0 TFSI hade blivit mitt val om jag skulle köpa en bilmodell i det här segmentet.
90
225