”Du får bända ratten ur mina kalla, döda händer”

Inget var hetare än självkörande bilar på teknikmässan CES som öppnade förra veckan i Las Vegas. De stora biltillverkarna tävlar med små uppstickarföretag om att...
Annons


Inget var hetare än självkörande bilar på teknikmässan CES som öppnade förra veckan i Las Vegas. De stora biltillverkarna tävlar med små uppstickarföretag om att bli först med smarta algoritmer och maskininlärning.

Men inte alla.

Mazda verkar tycka att Ford, Volvo, Tesla och de andra som testkör autonoma bilar kan få hållas. Men Mazda själva har inga planer på att lansera någon ”mobilitetspodd” utan ratt med passagerare som bara åker med.

”Du får bända ratten ur mina kalla, döda händer. Vår hållning är att den mänskliga hjärnan är den mest kraftfulla och värdefulla datorn i bilen, och det kommer den vara under lång tid”, säger Robert Davis, chef för Mazdas USA-operationer, i en intervju med The Drive.

Han är också racingförare och teamägare.

På lite längre sikt har autonoma bilar potentialen att bli riktigt bra, erkänner Robert Davis – särskilt i storstäder med mer trafik. Mazda har redan nu autobromssystem, men där är målet att assistera föraren och inte ta över körningen helt.

Mazdaköparna gillar att köra bil och ser det inte alls som någon börda, enligt USA-chefen, och gör en liknelse till ölbranschen: att låta massorna dricka billig öl där allt smakar likadant, medan entusiasterna vill ha något med mer karaktär.

”Om vi kan vara bilbranschens hantverksöl, bring it on”, säger Robert Davis.

Han är inte ensam om att vara tveksam till självkörande bilar. Att bygga en autonom Ferrari skulle till exempel vara ett helt obscent koncept, enligt företagets styrelseordförande Sergio Marchionne.

”Ni får skjuta mig först!”, har han sagt.

Annons
Annons
Rulla till toppen