En av de största nackdelarna med att köpa elbil idag är inköpspriset. Även om en elbil ofta är billigare att äga än en fossilbil är det högre nybilspriset svårt att svälja för många bilköpare.
Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor gör sitt till, men den största och kanske mest dolda ”utgiften”, nämligen andrahandsvärdet, har i många kalkyler varit bättre för bilar med förbränningsmotor än för elbilar.
Nu kan det ha vänt.
I auto motor & sports senaste elbilstest ställs Hyundai Ioniq Electric mot fyra hybrider: Hyundai Ioniq Hybrid, Kia Niro, Toyota Auris och Toyota Prius. Det visar sig att den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq faktiskt kommer hålla värdet bättre än hybridmodellen. Åtminstone enligt begagnatexperterna på Bilpriser.se.
Hyundai Ioniq Electric tappar 14,2 procent av värdet per år under de första tre åren (vid tre års ägande och 2.000 mil om året). Hyundai Ioniq Hybrid tappar 14,7 procent av värdet och hybridmodellen Kia Niro 14,2 procent.
Körsträckan 2.000 mil om året är standard i testerna men en elbil körs ofta kortare sträckor.
Den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq har inte minst värdeminskning i testet, men värdeminskningen är åtminstone lägre än vad som hittills har gällt för elbilar.