Avgaskriget mellan Tyskland och Italien hettar till

Den infekterade striden om avgasfusk mellan Tyskland och Italien visar inga tecken på att bedarra. Tysklands transportminister Alexander Dobrindt kräver nu att EU-kommissionen ”organiserar ett...
Annons

Den infekterade striden om avgasfusk mellan Tyskland och Italien visar inga tecken på att bedarra. Tysklands transportminister Alexander Dobrindt kräver nu att EU-kommissionen ”organiserar ett borttagande av Fiats bilmodeller från marknaden”, han hävdar också att Italien inte samarbetar med EU för att klargöra hur avgasreningen fungerar.

Uttalandet från transportminister Alexander Dobrindt gjordes i söndags i tidningen Bild am Sonntag. Hans italienska kollega, transportminister Riccardo Nencini, sa i en första kommentar att Tysklands inställning är ”obegriplig” och hävdar att Italiens regering fullt ut samarbetar med EU-kommissionen.

Tyska Volkswagen har blivit ertappade med avgasfusk och Alexander Dobrindts skarpa uttalande kan tolkas som ett sätt att styra bort strålkastarljuset. Om fler inom bilindustrin använder liknande, tveksamma styrsystem till avgasreningen av dieselmotorer kan betydelsen av Volkswagens fusk minska. Då är det snarare ”bara” ett av flera exempel på en bransch som tolkar regelverket allt för kreativt.

Anledningen till att de två ministrarna bråkar med varandra är att varje land gör ett nationellt godkännande, sedan blir bilmodellen automatiskt godkänd av samtliga medlemsländer inom EU. Men den tyska trafikmyndigheten KBA har testat bland annat Fiat 500X och upptäckte då att avgasreningen minskade efter 22 minuter, längden på ett avgastest är 20 minuter.

EU-kommissionen ska övervaka att medlemsländerna följer EU:s lagar och man har sedan i somras begärt att de italienska myndigheterna ska svara på de frågor som ställts kring avgasreningen till flera av Fiats bilmodeller.

Det är känt sedan tidigare att europeiska biltillverkare tolkar regelverket kring avgasrening på ett ”generöst sätt”. I reglerna står det exempelvis att avgasreningen tillfälligt kan minska, ”för att undvika motorskador”. Sådana skador skulle kunna uppstå vid allt för höga temperaturer. Biltillverkarna behöver inte i förväg redovisa när och om avgasreningen ändrar sig under vissa körförhållanden, enligt EU:s regler. Det måste man däremot i USA, vilket var en av de regler som Volkswagen bröt mot och fått böta för.

Fiat Chrysler utreds för liknande misstankar i USA, där miljömyndigheterna EPA och CARB vill veta hur avgasreningen arbetar på 3,0 V6 CRD. Dieselmotorn används i Dodge pickuper och Jeep Grand Cherokee.

Annons
Annons
Rulla till toppen