Volvo hoppas att V90 ska vända kall kombimarknad

Volvo V90 visas nu på bilsalongen i Detroit och den amerikanska Volvo-chefen, Lex Kerssemakers, hoppas att modellen ska locka en ny generation kombiköpare. "Vi tror att kombin har stor potential i USA", säger han.
Annons

”V90 är långt ifrån de fyrkantiga stationsvagnar Volvo blev kända i tidigare generationer”, skriver den amerikanska tidningen, Automotive News och understryker den sportiga designen och nya tekniken som Pilot Assist and Apple CarPlay.

”Trots Volvos stora kombi-makeover kommer V90 slåss i motvind eftersom den amerikanska marknaden domineras av stadsjeepar och crossovers”, säger Dave Sullivan, analytiker på Autopacific. ”De flesta biltillverkare har släppt det här segmentet helt och hållet, det är bara Subaru, Mercedes och Audi som fortfarande erbjuder några kombimodeller.”

”Även om det finns en marknad, är det ”mindre än en smula”, säger Sullivan. Kunderna är oftast lyxbilsköpare som vill ha en stor bil med mycket prestanda, men inte en ”mom-mobil” (suv eller crossover)”.

Lex Kerssemakers utan förutspår att V90 så småningom kommer tilltala en ”bredare” publik.

”Vi tror att kombin har stor potential i USA, men det kommer inte att ske omedelbart”, säger han.

Volvo har haft en stadig tillväxt i USA sedan det köptes av kinesiska Geely 2010. Sullivan menar att det inte är någon direkt fara för Volvo om V90 inte gör succé i USA, med tanke på den stora framgången med XC90 och en strid ström av kommande produktlanseringar.

V90 kommer inte att vara tillgänglig för köp direkt hos en bilhandlare, utan måste beställas online för leverans till en återförsäjare.

Annons
Annons
Rulla till toppen