Kallstart av motorn – se temperaturen öka med värmekamera

Kallstart av motorn – se temperaturen öka med värmekamera
Temperaturen ökar olika snabbt på motorn. I värmekamerans centrum, vid pilen, går det att läsa av temperaturen.

De flesta av oss startar bilen på morgonen utan att ägna en tanke på vad som händer under motorhuven. Men det finns saker du bör tänka på för att inte skada motorn vid kallstart och det gäller även att vara klimatsmart.

Bästa metoden för att värma upp motorn till arbetstemperatur, då katalysatorn "tänder" och avgasreningen går igång, är att köra bilen. Att starta bilen och låta den stå på tomgång är inte klimatsmart, då tar det längre tid att värma upp motorn och under den tiden arbetar avgasreningen väldigt dåligt – om ens alls.

En stor studie som presenterades i USA för ett halvår sedan visar att framtida fordonsteknik måste fokusera på kallstarter. Där finns de stora vinsterna för att få ner mängden avgasutsläpp. Studien visar att nya bilar har fantastiskt effektiv avgasrening, jämfört med för bilar för två decennier sedan. Men 30 sekunders körning efter kallstart ger lika mycket avgasutsläpp som varma bilar som kördes 15–50 mil. Även för äldre bilar gäller samma förhållande, även om skillnaden var mindre.

Ett effektivt sätt att minska uppvärmningstiden är att använda motorvärmare. En elektrisk motorvärmare ger inga utsläpp och eftersom den som regel även har en kupévärmare inkopplad innebär det att man kliver in i en behagligt uppvärmd bil – som dessutom minskar avgasutsläppen då katalysatorn tänder snabbare. Motorvärmare kan användas från tio plusgrader och nedåt.

De första sekunderna efter en kallstart av motorn startar cirkulationen av motorolja, från oljetråget och genom oljefiltret för att först nå vevaxeln och sedan skickas olja upp till topplocket. Oljan har en viss sträcka att färdas och det tar ett antal sekunder innan fullt oljetryck och flöde etablerats.

De sekunder som det tar att ta på sig säkerhetsbälte, lossa handbromsen och lägga i växel är en bra "startsträcka" för motoroljan. Sedan bör man inleda färden med låga motorvarvtal och låg belastning. Motorn ska inte belastas hårt direkt efter kallstart, det är en god regel att alltid låta temperaturerna stiga innan man ökar effektuttaget.

I videofilmen nedan visar Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained hur motorn i hans Subaru XV Crosstreck värmer upp sig. Värmekameran visar temperaturskillnaderna med olika färger. Vad som blir uppenbart är hur lång tid som behövs och hur olika värmen sprider sig vid enbart tomgångskörning.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är alltid försiktig vid kallstart. Kör lugnt de första kilometerna.
225
15