Vi provkör Porsche Panamera 4 E-Hybrid och Porsche 911 GTS

auto motor & sports John Eriksson är i Kapstaden för att känna på nya Porsche Panamera 4 E-Hybrid och Porsche 911 GTS. 911 GTS har vi kört på racerbanan Killarney norr om Kapstaden.

Själva drivlinan imponerar i nya Porsche Panamera 4 E-Hybrid.

Hej John, var är du och vad gör du?

Jag har åkt hela vägen till Kapstaden för att känna på två nya Porschemodeller, Panamera 4 E-Hybrid och 911 GTS. Panamera har vi fått köra runt omkring staden, bland annat i en hel del trögflytande trafik, och 911 GTS har vi bland annat kört på racerbanan Killarney strax norr om Kapstaden.

Vad är första intrycket av Panamera 4 E-Hybrid?

Panamera är en fantastisk lyxvagn som behåller sin sportiga känsla trots hybridiseringen. Bensinmotorn morrar fortfarande härligt när den vaknar till liv. Själva drivlinan imponerar till största del. Räckvidden på el ska vara upp till 50 kilometer på full laddning och bilen klarar 140 km/h med eldrift. Elprestandan är inte blixtrande, men tillräcklig. 

Hur fungerar det att köra på ren el?

Elmotorn har en effekt på 132 hästkrafter och den totala systemeffekten är 462 hästar. Det finns en del smarta lösningar som underlättar att kunna köra på el, som tydligt ett motstånd i gaspedalen när bilen inte klarar att ge mer utan att tända bensinmotorn, samt möjlighet att använda förbränningsmotorn för att ladda batteriet under färd, om man vill köra utsläppsfritt när man kommer fram till en stadsmiljö. Allt känns dock inte helt klockrent, men mer om det i tidningen.

911 GTS ger 30 extra hästar.

Vad är första intrycket av Porsche 911 GTS?

911 GTS är en underbar sportbil. GTS är ett utrustningsutförande som ger 30 extra hästar jämfört med en vanlig Carrera S, lite visuellt godis invändigt och utvändigt, sportavgassystem som standard och läckra 20-tumsfälgar. Sanningen är dock att en vanlig 911 är väldigt härlig redan från början, men här skruvas volymen upp en aning och man får de bästa godisbitarna som erbjuds till 911 Carrera.

Varför ska man välja 911 GTS?

Man kan utrusta en vanlig Carrera S att bli som en GTS, men att plocka ihop alla tillval själv blir dyrare. Det här är den 911-version man vill ha om man inte ska kliva upp till en Turbo eller GT-modell, men samtidigt är det ganska liten skillnad i upplevelse mellan en Carrera S och GTS och på den punkten hade jag önskat lite mer. Återigen, mer om det i tidningen.

Håll utkik efter provkörningar av vagnarna i auto motor & sport nummer 4 och 5.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid är den perfekta familjebilen.
77
37