Vi provkör Toyota C-HR – en Prius med puls

Toyota fräschar upp sitt modellprogram och lanserar helt nya C-HR, ett tuffare och lite mer högbyggt alternativ till Auris. Se alltså upp, Nissan Juke med flera! Provkörningen kommer från auto motor & sport 25-2016.
Annons

Vi provkör Toyota C-HR – en Prius med puls
C-HR har fyra dörrar, det bakre dörrhandtaget är listigt kamouflerat.

Vad är nytt med Toyota C-HR? 

Huvudsakligen utseende och inredning. För under skalet någonstans bakom alla plåtveck finns arkitekturen från senaste Prius och även dess drivlina, nu anpassad till ett nytt fordon. C-HR är tänkt att bli märkets nya storsäljare av femdörrars familjebilar i Europa, klädd med en image som en slags lite mera suvifierad Prius. Huvudmotoriseringen känner vi också igen från Prius, en 1,8-liters bensinare samt en elmotor som jobbar väl tillsammans med en maxeffekt på 122 hästar och ett CO2-fotavtryck på klart under 90 gram CO2/km. Nya C-HR kan även väljas med en 1,2-liters bensinare på 116 hästar, endera med manuell låda eller med CVT-lådan – och då blir bilen fyrhjulsdriven.

Vi provkör Toyota C-HR – en Prius med puls
Blå utsmyckning interiört visar att C-HR är en hybrid och som brukligt i Toyotas hybrider är det steglös CVT-låda som gäller.

Hur är Toyota C-HR att köra? 

Ska vi säga att den inte lämnar några verkligt starka intryck. Tvärtom, den är mycket behaglig att köra, punkt slut. Med det menas att den gör sitt jobb utan att det egentligen märks. Det är alltså en bil gjord för dem som inte söker körglädje i första hand. Men den har väl fungerande fjädring, normalgoda vägegenskaper samt en snabb styrning.

Nördfakta om Toyota C-HR

Vad som förvånar är att den här snälla och tama familjebilen lanseras i en förpackning som ser framtidsmodern och häftig ut. Inte minst på bakdörrarna – där man måste leta en liten stund innan man hittar dörrhandtagen. Knappast praktiskt, men nördigt designat …

Borde jag köpe en Toyota C-HR?

Om ni inte är för många i familjen, så varför inte? Du kommer att uppleva att C-HR har lika mycket utrymme som en Nissan Juke, en Mazda CX-3 eller en Opel Mokka. Toyotas nya världsbil är dessutom bekväm att köra och att åka i. Kanske inte klassens billigaste alternativ, men det har ju Toyota aldrig varit.

Vi provkör Toyota C-HR – en Prius med puls
Mängder av skarpa karossveck baktill och längs sidorna. Notera även den snygga takspoilern bak.

Fakta

Motor: R4, bensin, 1.798 cm3, 98 hk vid 5.200 r/min, 142 Nm vid 3.600 r/min. Elmotor 73 hk, 163 Nm. Systemeffekt 122 hk. Steglös automat. Framhjulsdrift/4WD.

Tjänstevikt: 1.420 kg. Bagagevolym 377 l (VDA).

Prestanda: 0–100 km/h 11,0 sek. Toppfart 171 km/h.

Förbrukning: 3,8 l/100 km, CO2 86 g/km.

Pris: Se artikel nedan (eller klicka här)

Summering

Plus: Stort plus för behaglig gång och fjädringskomfort. Gott om plats i kupén.

Minus: Inte lika gott om plats längst bak, men det räcker. Könlös att köra.

För vem? Nygifta paret eller lilla familjen som inte älskar bilkörning. 

Annons
Annons
Rulla till toppen