Audi avskedar fyra ingenjörer för deras delaktighet i dieselgate

Audi avskedar fyra ingenjörer för deras delaktighet i dieselgate
Ulrich Weiss, Audis utvecklingschef för dieselmotorer, har lämnat vittnesmål i tysk arbetsdomstol om avgasfusket på 3,0 V6 TDI. Nu har han fått sparken.

Audi fortsätter att göra sig av med personal som varit inblandade i det avgasfusk som fått namnet "dieselgate". Tidningen Handelsblatt rapporterar att Audi sagt upp fyra ingenjörer som arbetat med dieselmotorer.

En av dessa fyra är Ulrich Weiss, utvecklingschef för dieselmotorer, som bland annat varit med och visat upp Audis elektriska turbokompressor i SQ7 TDI och konceptbilen Audi RS 5 TDI. De tre andra ingenjörerna är inte namngivna.

Skälet till uppsägningarna är enligt Audis talesperson att de anställda uppvisat "grov försummelse och illojalitet". Ulrich Weiss har varit arbetsbefriad med lön i 18 månader men mister nu formellt sin anställning på Audi.

Som av en händelse kommer Ulrich Weiss uppsägning bara dagar efter att han gett vittnesmål i arbetsdomstolen i Stuttgart. Ulrich Weiss berättade då att Audis vd Rupert Stadler kände till avgasfusket med 3,0 V6 TDI flera år innan skandalen briserade hösten 2015.

När Audis ingenjörer utvecklade 3,0 V6 TDI för USA-marknaden valde man tekniken som är vanlig bland lastbilar, nämligen att spruta in ureaämnen i avgaserna. AdBlue-vätskan renade NOx-utsläppen effektivt och motorn uppnådde de stränga avgaskraven. Problemet var bara att det gick åt väldigt mycket AdBlue, cirka åtta liter per 100 mil. AdBlue-tanken på 16 liter var svår att få plats med i Audi Q7 och bilförarna skulle alltså behöva fylla på tanken var 200:e mil.

Att behöva fylla på AdBlue så ofta ansågs oacceptabelt och därför skapade man två program för avgasreningen. Ett "effektivt läge" där reningsgraden var 90 procent och ett "ekonomiläge" där avgasreningen låg runt 30–70 procent, men då var AdBlue-förbrukningen mycket mindre. Det effektiva läget med full avgasrening aktiverades bara när man kunde misstänka att bilen genomförde ett avgastest (inga rattrörelser, viss temperatur, och så vidare).

Avgasreningen fungerade alltså, men problemet var att man inte fick plats med en tillräckligt stor tank för AdBlue på Audi Q7. Enligt uppgifter som tidningen Der Spiegel tagit fram var det ett problem som Ulrich Weiss framförde flera gånger till sina chefer. Ulrich Weiss åsikt var att man måste berätta om påfyllningsintervallen, istället för att använda tveksam programvara som ändrade avgasreningen.

Men i november 2012 togs beslutet att Audi "till varje pris" inte ville riskera försäljningen av Q7 3,0 V6 TDI. Det innebar att den olagliga styrningen av avgasreningen användes. När avgasskandalen för Volkswagens (och Audis) fyrcylindriga 2,0 TDI avslöjades ville Ulrich Weiss att Audi skulle gå till de amerikanska myndigheterna och erkänna att man fuskat även med 3,0 V6 TDI. Det avslog dock företagsledningen. Men senare upptäckte de amerikanska myndigheterna avvikelser även hos Audis TDI V6-motor.

Audi har tidigare "förflyttat" flera medarbetare och chefer. Ganska snart efter att avgasfusket blev känt på hösten 2015 blev utvecklingschefen och styrelseledamoten Ulrich Hackenberg arbetsbefriad och han valde sedan att lämna Audi.

Hackenbergs ersättare Stefan Knirsch jobbade inte mer än ett knappt år innan Audi insåg att han var en av de personer som kände till avgasfusket i 3,0 V6 TDI-motorerna – uppgifter som han inte förmedlat vidare till företagsledningen. Även Stefan Knirsch fick lämna sina uppdrag hos Audi.

Frågan är om Audi-chefen Rupert Stadler visste om avgasfusket och hur tidigt han blev informerad. Det kan också vara så att nuvarande koncernchefen Matthias Müller kände till de "genvägar" som togs. Matthias Müller hade ett övergripande ansvar för koordinering av utvecklingsprojekt inom hela VW Group från början av 2007 fram till det att han hoppade in som chef för Porsche hösten 2010. Müller ersatte sedan Martin Winterkorn som koncernchef för VW Group, där Audi AG ingår.

 

Hur mycket visste Audi-chefen Rupert Stadler om avgasfusket och hur tidigt han blev informerad? Enligt Ulrich Weiss visste Stadler om avgasfusket redan 2012, men ville inte riskera försäljningen av Audi Q7.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att det är fler hos VW och Audi som kommer att få sparken på grund av dieselgate.
136
7