Range Rover Velar – ny suv mellan Evoque och Range Rover Sport

Range Rover Velar – ny suv mellan Evoque och Range Rover Sport

Här har ni nya Range Rover Velar. En upphöjd sportkombi med suvliknande utseende, mer personbil än terrängbil. Velar blir Range Rovers fjärde modell och fyller det (tomma?) utrymme som man haft mellan den mindre Evoque och storebror Range Rover Sport.

Marknadsmässigt är förmodligen Range Rover Velar helt rätt. Suvar och suvliknande crossovers säljer som aldrig förr och marknadsandelen växer oavbrutet. Det här är bilar som kunderna vill ha, magkänslan och habegäret tar över.

Range Rover träffade helt rätt med Evoque och blev överrumplade av intresset. Snabbt fick man nyanställa 1.000 fler bilbyggaren än man planerat med och utöka till fulla tre skift i fabriken i Halewood. Något liknande kan bli fallet med Range Rover Velar, som bilköparna redan visat ett större intresse för jämfört med Evoque på sin tid.

Men det starkaste skälet till att Range Rover skapat nya Velar är förmodligen för att man fick möjligheten. Range Rovers chefsdesigner Gerry McGovern har lett arbetet med utseendet och man hade en konceptbil klar för tre år sedan, samtidigt som Jaguar utvecklade konceptbilen C-X17 – det som sedan blev Jaguar F-Pace.

Under skalet på Range Rover Velar hittar vi alltså teknik från Jaguar F-Pace, som i sin tur delar plattform med personbilsmodellen Jaguar XE. Jaguar F-Pace är 4.746 millimeter lång med ett axelavstånd på 2.874 millimeter. Range Rover Velar är 4.803 millimeter lång och har samma axelavstånd på 2.874 millimeter. Velar är alltså bara fem centimeter kortare än Range Rover Sport.

Svensk tjänstevikt får vi återkomma till men Jaguar F-Pace med V6-diesel ligger strax under 1,9 ton. Bagageutrymmet är 632 liter under insynsskyddet och 1.731 liter med baksätet nedfällt. Lasttröskeln är dock besvärande hög.    

Fem motoralternativ ska erbjudas från start, tre dieslar och två bensinmotorer. 2,0-liters Ingenium-fyror och två 3,0-liters V6:or. Toppeffekten sträcker sig från 180–380 hk och vi kan nog räkna med att det längre fram kommer ännu starkare SVO-versioner. Det kommer också en hybridversion.

Alla Range Rover Velar har tre bildskärmar som standard. Instrumenttavlan är bildskärm och vid mittkonsollen sitter två pekskärmar. Nästan alla knappar är därmed inflyttade i menyerna på pekskärmarna, dock finns det två rattar kvar vid den nedre skärmen.

Konkurrensen i det här segmentet är stor och Range Rover Velar hamnar prismässigt någonstans mellan BMW X4 och X6, i närheten av Porsche Macan och Mercedes GLE samt Audi Q5. Velar hamnar ganska exakt mellan Evoque och Range Rover Sport. Publik premiär för Velar blir det på Genèvesalongen och leveranserna i Storbritannien ska inledas under sommaren. Sannolikt har vi då Range Rover Velar i Sverige till hösten.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar vad jag ser hos Range Rover Velar. Vill ha!
217
17