Kia siktar högre än alla konkurrenter med nya laddhybriden som kombi

Kia Optima laddhybrid nu som kombi Den enskilt största nackdelen med laddhybridversionen av Kia Optima – åtminstone på den svenska marknaden – var att den inte...
Annons

Kia Optima laddhybrid nu som kombi

Den enskilt största nackdelen med laddhybridversionen av Kia Optima – åtminstone på den svenska marknaden – var att den inte fanns som kombi. Det ska nu rättas till.

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid visas just nu upp på bilsalongen i Genève och får några små tekniska uppdateringar jämfört med sedanversionen.

Kombimodellen har en elmotor på 50 kW (68 hästkrafter). Tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor ger det totalt 205 hästkrafter och 375 Nm. Batteripaketet på 11 kWh är placerat under lastgolvet i bagageutrymmet. Batterierna är alltså inte placerade mitt i bilen, under golvet, vilket skulle ge en annorlunda viktfördelning och bättre bagageutrymme.

Lastutrymme Kia Optima Sportswagon

  Plug-In Hybrid Övriga versioner Skillnad
Uppfällt baksäte 440 liter 553 liter –153 liter
Nedfällt baksäte 1.574 liter 1.686 liter –112 liter

Siffrorna mäts enligt VDA-standarden.

Kia siktar högre än alla konkurrenter med nya laddhybriden som kombi

De officiella uppgifterna om förbrukning, räckvidd och utsläpp är inte klara, men Kia siktar på en elräckvidd på över sex mil, vilket i så fall skulle vara längre än de flesta konkurrenter. En del andra bilar i klassen fixar bara tre–fyra mil enligt NEDC-körcykeln. Volkswagen Passat GTE klarar fem mil enligt samma körcykel. Som vanligt gäller att räckvidden på eldrift oftast är betydligt kortare i verkligheten, men sex mils räckvidd skulle ge större marginaler än hos konkurrenterna.

Förbrukningen i den extremt ”laddhybridvänliga” EU-körcykeln bör hamna på 1,5 l/100 km och utsläppen på 34 gram per kilometer, enligt Kia. Det skulle i så fall göra att bilen klassas som supermiljöbil och att tjänstebilister får reducerat förmånsvärde.

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid får dra släp på högst 1.500 kilo. Den har sjuårig nybilsgaranti som också gäller batteriet – därmed har den i praktiken ett års kortare batterigaranti än de flesta laddhybrider och elbilar, inklusive koncernsyskonet Hyundai Ioniq.

Instegsversionen kostar 404.900 kronor och då ingår bland annat autobroms med adaptiv farthållare, eluppvärmd ratt, navigationssystem, nyckellöst startsystem och parkeringsvarnare fram och bak. Jämfört med den billigaste instegsversionen av Kia Optima Sportswagon utan laddhybridteknik är det ett påslag på 110.000 kronor.

Kia siktar högre än alla konkurrenter med nya laddhybriden som kombi

Kia Niro som laddhybrid

Numera finns det också en billigare laddhybrid i Kias modellprogram. Kia Niro säljs som hybrid utan möjlighet att ladda, och den lyckades bra i senaste testet hos auto motor & sport. Nu finns den också som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på 5,5 mil.

Kia Niro Plug-In Hybrid har ett batteripaket på 8,9 kWh (jämfört med 1,56 kWh i Niro Hybrid) och Kia siktar på att utsläppen ska hamna på under 30 gram per kilometer. Systemeffekten för bensin- och elmotorn är 141 hästkrafter och 265 Nm – samma siffror som för Niro Hybrid.

Batterierna är placerade under lastgolvet i bagaget och utrymmet minskar därmed från 427 till 324 liter. Högsta tillåtna släpvikt är 1.300 kilo.

Kia Niro Plug-In Hybrid lanseras i Sverige i höst. Priserna är inte klara.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen