Volvo skippar nivå 3 av självkörande bilar

Volvo har tidigare kritiserat Teslas autopilot och Håkan Samuelsson betonar nu återigen Teslas problem. "Vi kommer att hoppa över Nivå 3", säger han.
Annons

Volvo skippar nivå 3 av självkörande bilar
Volvos Drive Me-projekt är redan i full gång.

För två år sedan inledde Volvo ett projekt att dela med sig av trafikuppgifter till myndigheter i Sverige och Norge. Under en konferens hos EU-kommissionen i Bryssel uppmanar nu Volvo-chefen Håkan Samuelsson regeringar och biltillverkare att samarbeta för att dela trafikuppgifter i syfte att förbättra trafiksäkerheten. 

Att dela anonyma uppgifter i realtid kan göra stor nytta för trafiksäkerheten, menar Samuelsson. 
 
”Det räddar liv, tid och skattebetalarnas pengar”, säger Samuelsson. ”Jag uppmanar andra biltillverkare och regeringar att arbeta med oss ​​för att förverkliga denna typ av datadelning i så stor utsträckning som möjligt.”

Håkan Samuelsson nämnde som exempel Volvos system Slippery Road Alert och Hazard Light Alert (standard i alla SPA-baserade fordon som säljs i Sverige och Norge, 90-serien och nya XC60) som larmar andra Volvo-bilar/förare samt myndigheter om hala vägförhållanden och eventuella faror.

Volvo skippar nivå 3 av självkörande bilar
Håkan Samuelsson säger att Volvo kommer att hoppa över ”nivå 3” av självkörande bilar.

Under konferensen uttryckte Håkan Samuelsson också om behovet av ett regelverk för självkörande bilar. Han betonar att ”förarens roll i självkörande bilar måste vara kristallklart”.

Volvo har kommit långt med autonom teknik. Redan nu rullar självkörande bilar i Drive Me-projektet och det finns självkörande teknik med ”Nivå 2” i alla nya 90-bilar. ”Nivå 2” innebär att bilen kan ta över under korta stunder men att föraren hela tiden måste ha uppsikt över körningen. 
 
Volvo har vid två tidigare tillfällen kritiserat Teslas autopilot, som anses ligga någonstans mellan nivå 2 och 3. Håkan Samuelsson betonar återigen de stora problemen med ”nivå 3”.

”I det här läget är det bilen som ansvarar för körningen, men föraren måste ändå vara beredd att ta över i en nödsituation. Vi anser inte att ”nivå 3″ är säkert och väljer därmed att hoppa över denna nivå av autonom körning”, säger Samuelsson.
 
Följaktligen, när Volvo lanserar sin första autonoma bilar år 2021, kommer den att vara förberedd för ”nivå 4”, det vill säga helt självkörande. Detta innebär att bilen är fullt kapabel att hantera nödsituationer och ta sig till ett säkert ställe utan att förare interagerar. Nivå 4 innebär också att Volvo tar ansvar, föraren kan ägna sig åt annat än att ha fokus på trafiken.

Annons
Annons
Rulla till toppen