Den olycksaliga kraschen av den Agera RS som fått namnet ”Gryphon” orsakades av Koenigseggs egen testförare vid en av de sluttester som föregår leverans. Den första undersökningen visade att det fanns yttre skador på karossen, men inga allvarliga fel på den bärande strukturen eller tekniska fel på bilen.
Men har man betalat över 20 miljoner för en bil vill man nog inte ha ett krockskadat exemplar, om än reparerat, redan från leverans. En skada som för övrigt är orsakad av någon annan… Så vad händer nu med Gryphon (Gripen)?
Koenigsegg uttalade sig idag på Instagram efter vad som måste vara en både generande och kostsam incident: ”Vi glada att meddela att diskussioner med ägaren (Manny Khoshbin) har lett fram till ett tillfredsställande resultat för båda parter.”
Tonen är nästan skämtsam när Koenigsegg undrar om detta blir ”världens första testbil med detaljer i bladguld”.
Koenigsegg meddelar vidare att: ”Agera RS Gryphon kommer att repareras och bli ett av Koenigseggs demoex. Och vad som är ännu bättre, är att vi redan har börjat arbetet att tillsammans med ägaren specificera en helt ny Agera RS”
Ägaren av Gryphon Manny Khoshbin bekräftar på Instagram att Christian kontaktade honom direkt efter olyckan för att be om ursäkt och erbjuda olika lösningar.
”Den jag gillade mest, är att fabriken reparerar och håller Gryphon som en testbil och bygger en helt ny Agera RS med en unik spec till mig”, skriver Khoshbin.
”Jag måste erkänna att jag haft med många biltillverkare att göra, men jag har aldrig sett mer professionellt företag än Koenigsegg. Olyckor inträffar, men det är hur man hanterar dem som betyder något”, avslutar Khoshbin.
A post shared by Official Koenigsegg (@koenigseggautomotive) on