Lastbilen är utvecklad tillsammans med avfallshanteringsföretaget Renova, och enligt Volvo är målet med den självkörande sopbilen att skapa en bättre arbetsmiljö för förarna.
Första gången sopbilen används i ett område körs den manuellt, systemet då samlar in data via GPS-teknik. Nästa gång, vet lastbilen hur rutten går och var soptunnorna finns.
Eftersom lastbilsåkarna befinner sig vid bilens baksida när de tömmer soporna, backar bilen under rutten för att de ska kunna ha bättre uppsikt över vad som händer runt omkring lastbilen.
”Genom att vända lastbilen slipper föraren gå mellan bakdelen och hytten varje gång lastbilen är på rörelse”, säger Hans Zachrisson, utvecklingschef på Renova. ”Och eftersom föraren inte behöver klättra in och ut ur hytten vid varje start och stopp, är det mindre risk för arbetsrelaterade skador på knä och andra leder.”
Styrning, växelval och hastighet är automatiserad, och den stannar automatiskt om ett hinder plötsligt dyker upp på vägen. Men Volvo säger att lastbilarna introduceras i ”varierande grad av automatisering” beroende på miljön.
Sopbilstestet kommer att pågå året ut, följt av en utvärdering som innebär att ta reda på hur förarna, andra bilister och invånare känner för de självkörande sopbilarna.