Prov: Opel Ampera-e – Räckvidd som räcker för de flesta

PREMIUM Opels 204-hästars elbil, Ampera-e, är fortfarande inte slutgiltigt prissatt i Sverige. Men kanske är det trots allt inte priset på bilen som vi undrar mest över?
Annons

Vad är det för något? Opel kan detta med elbilar. Ampera-e är inte den första elbil som GM konstruerat. Kanske är det just därför den är så kompakt, och dessutom har den två körprogram, vilka väljs med en spak på rattstången. 

Opel Ampera-e är bara 4,17 meter lång men erbjuder ändå rejält stora kupéutrymmen. Till och med 1,90-meterspersoner lär få hyggligt med plats och sitta bekvämt. Bagageutrymmet (som har rumsavdelare) är förvisso inte slösande rymligt men fullt okej för klassen med sina 381 liter.

Fast det är på vägen den nya elbilen imponerar mest. Ampera-e accar obekymrat och kraftfullt och verkar oberörd av antalet passagerare eller mängden bagage. Accproven anger 0–100 km/h på dryga sju sekunder (trots vikten 1,7 ton) och om vi ska försöka att kategorisera den nya Ampera-e med några få ord så blir det: Mäktig, massiv och sportig.

Prov: Opel Ampera-e – Räckvidd som räcker för de flesta
Ampera är en kvick gynnare – dryga sju sekunder till 100 km/h, trots vikten 1,7 ton, visar vilken kraft elmotorn levererar.

Hur är den att köra? Vi har tidigare provat den amerikanska systermodellen Chevrolet Bolt EV men upplever att Opel Ampera-e försetts med ett stramare chassi som kränger betydligt mindre i kurvorna. 

Samtidigt, mot just sportigheten talar den lugnt bekväma förarstolen med ett alltför kort lårstöd samt en okänslig styrning som inte alls snackar med föraren.

Nördfakta. Den certifierade räckvidden enligt NEFC är 52 mil men vår körning på kaliforniska vägar pekade mot 38 mil på en laddning. En bra siffra, möjligen boostad av att litiumjonbatteriet (garanti 8 år/16 000 mil) i golvet (288 celler, vikt 430 kg) har anrikats med nickel för högre termisk resistens.  

En full laddning kan ta upp till tolv timmar i vanligt vägguttag men går betydligt snabbare på riktiga laddstationer. Via en app kan bilen förvärmas vintertid och under varje inbromsning i de två körlägena producerar bilen själv en smula elektricitet som förlänger räckvidden.

Prov: Opel Ampera-e – Räckvidd som räcker för de flesta
Kort sits men okej förarstol. Rejäl bildskärm mitt på konsolen.

Borde jag köpa en? Bilen fungerar alldeles utmärkt, så varför inte? Den är rymlig, bekväm och har en räckvidd som räcker för de flesta. Bilen introduceras just nu i Norge, medan Sverige får vänta till nästa vinter. EU-priset är inte officiellt bestämt ännu – det väntas i vår. 


Tekniska data: Opel Ampera-e

MOTOR: Elmotor, permanentmagnet, effekt 204 hk, vridmoment 360 Nm. Enväxlad låda, framhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.166/1.765/1.594 mm, Axelavstånd 2.600 mm, Tjänstevikt 1.691 kg. Bagagevolym 381 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 7,3 sek. Toppfart 150 km/h. Räckvidd (NEFZ) 520 km. Förbrukning 13,6 kWh/100 km.

PRIS: Cirka 36.000 euro (april 2017).

Summering

PLUS: Rejäla utrymmen i kupén. Låg ljudnivå. God räckvidd. 

MINUS: Förhållandevis litet bagageutrymme. Okänslig styrning.

• Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 7/2017

Prov: Opel Ampera-e – Räckvidd som räcker för de flesta
Inte mycket idé att börja meka själv i detta motorrum. Elmotorn centralt placerad.

Annons
Annons
Rulla till toppen