Forskare har knäckt Volkswagens fuskkod för att manipulera avgasrening

Forskare har knäckt Volkswagens fuskkod för att manipulera avgasrening
Flera olika sensorer avgjorde om bilarna kördes på landsväg eller testades, vilket påverkade avgasutsläppen.

Att Volkswagen använde en speciell programkod för att i vissa lägen stänga av avgasreningen på dieselmodeller har varit en nyhet sedan september 2015. "Dieselgate" har rullat vidare med nya avslöjanden och fler biltillverkare än Volkswagen har blivit anklagade för att manipulera avgasreningen.

Volkswagens avgasfusk upptäcktes 2014 när universitetet i West Virginia byggde en mobil testutrustning och mätte dieselmodeller på väg, under riktiga körförhållanden. Volkswagens modeller utmärkte sig med 15–35 gånger mer NOx-utsläpp än de tillåtna gränsvärdena. Detta trots att bilarna uppfyllde avgasnormen när de testades i labbmiljö.

Att det fanns ett "fuskläge" var uppenbart och det har nu lett till att Volkswagen måste byta ut koden till motorstyrningen på elva miljoner bilar.

Exakt hur den här programkoden var uppbyggd har inte varit känt förut, tills nu. Tyska Ruhr-Universität Bochum och amerikanska University of California, San Diego, har med gemensamma resurser studerat programkoden i Boschs motorstyrning EDC17. Forskargruppen leddes av professor Thorsten Holz från Bochum Horst Goertz Institiute. Gruppen fann och kunde analysera programkoden samt klarlägga hur den arbetar – vilket man nu publicerar i en forskarrapport (klicka på länken för att hoppa till rapporten).

Bosch EDC17 är en vanligt förekommande motorstyrning som använts inom hela VW Group, men även av FCA (Fiat/Chrysler). Eftersom forskarna lyckades identifiera programkoden kunde de också kontrollera hur ofta den förekom på olika bilmodeller, ett jobb som går att utföra genom att ha tillgång till själva styrprogrammet – utan att behöva testa bilen rent fysiskt.

Forskarna köpte styrprogram och hittade även dessa på nätet där de delas av olika tuningföretag som vill öka motoreffekten. Sammanlagt undersökte man 926 styrprogram och kunde då konstatera att 406 av dessa hade "fuskkod" som kan användas för att helt eller delvis stänga av avgasreningen.

Intressant nog fanns alltså inte fuskkoden hos alla bilar. Uppenbarligen har inte Volkswagen ansett att alla modeller behöver något avgasfusk, av skäl som forskarna inte känner till. De undersökta modellerna sträcker sig från 2005–2016.

I forskarrapporten understryks att man inte funnit några belägg för att själva kodningen av motorstyrningen utförts av Volkswagen. Programkoden har utvecklats och levererats av Bosch men hur relationen mellan kund och Bosch sett ut är inte offentligt.

Volkswagens avgasfusk fanns i en funktionsmapp som styr "kundenspezifische Akustikbedingung". Genom att samla in olika data från de 70–100 processorer och sensorer som finns på en dieselbil kunde funktionsmappen bestämma sig för antingen 0 (= vanlig körning) eller 1 (= bilen körs i testcykel). Informationen för att avgöra 0/1 hämtades på olika sätt och forskarna kunde konstatera att programmet utvecklades med åren och blev allt mer sofistikerat. Upp till 2007 hämtades informationen från tre håll, sedan fyra och de senare versionerna hade sju–tio sätt att identifiera att bilen var i en testcykel.

För Fiats del var avgasfusket inte alls lika sofistikerat. Den europeiska testcykeln är 20 minuter lång och man valde att stänga av avgasreningen efter 22 minuter. FCA har förnekat att man använder avgasfusk men EU har krävt att Italien undersöker saken på nytt (Fiats bilar blir avgasgodkända i Italien, sedan blir de automatiskt godkända i hela EU).

Syftet med avgasfusket verkar främst ha varit att minska bränsleförbrukningen och förlänga livslängden på partikelfiltret. Det återstår att se om de modeller från VW Group (Audi, Seat, Skoda och Volkswagen) som uppgraderats med ny programvara till motorstyrningen uppvisar någon förändring på dessa områden.

 

Tyska Ruhr-Universität Bochum och amerikanska University of California, San Diego, samarbetade för att analysera programkoden i Boschs motorstyrning EDC17. Forskargruppen leddes av professor Thorsten Holz.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker att även europeiska ägare till de bilar som berörs av dieselgate ska få ekonomisk kompensation.
304
46