Kritikern: Budgetbil mer imponerande än Model 3

Tesla brukar ofta beskrivas som en disrupter – ett företag som sätter sådan press på konkurrenterna att de tvingas agera. Teslachefen Elon Musk har också...
Annons

Tesla brukar ofta beskrivas som en disrupter – ett företag som sätter sådan press på konkurrenterna att de tvingas agera. Teslachefen Elon Musk har också som mål att förändra bilbranschen och hur vi transporterar oss, och sedan lanseringen av Model S har flera företag gått från att avfärda elbilar till att storsatsa på eldrivna modeller. Däribland Volvo.

Men en person som inte håller med om att Tesla är någon vidare disrupter är motorjournalisten Bertel Schmitt på Forbes. Han är inte precis någon favorit i Teslacirklar – han kritiserar ofta företaget och påpekar att Tesla än så länge inte visat någon vinst, och att det fortfarande i allra högsta grad är en nischspelare med ytterst få levererade bilar jämfört med biljättarna.

Nu kommer nästa sving mot Tesla, i form av en artikel om Renaults nya budgetbil.

Hur hänger det ihop, egentligen?

Jo, Renault har lanserat en brutalt billig bil i Indien som kallas Kwid. Med den nuvarande valutakursen säljs den för 36.000 svenska kronor. Den kan privatleasas för 400 kronor i månaden! Det är halva priset jämfört med Dacia Sandero – även den en del av Renaultkoncernen – som i sin tur halverade priset jämfört med andra budgetmodeller.

Den extremt aggressiva prissättningen har fått konkurrenter i Indien att dra öronen åt sig. Vissa biltillverkare har gett upp helt, som GM, och Maruti/Suzuki tvingas prisdumpa sina modeller. Bertel Schmitts artiklar om hur Renault har jobbat för att pressa utvecklingskostnaderna för Kwid är intressant läsning – du hittar artiklarna här och här.

Men det finns flera detaljer som inte nämns i artiklarna, där Renault Kwid (och den ännu billigare Datsun Redi-Go) hyllas som riktiga ”disrupters” som sätter skräck i konkurrenterna.

Kritikern: Budgetbil mer imponerande än Model 3

För det första bjuder bilen inte på någon som helst ny teknik – snarare tvärt om. Instegsmodellen har varken servostyrning eller luftkonditionering. Motorn är visserligen nyutvecklad men knappast något under av kluriga lösningar för att sänka utsläppen. Det här är alltså en klassisk bensinbil med beprövad teknik som säljs i ett land som är mycket hårt drabbat av utsläpp.

Det ställer frågan om vad en disrupter egentligen är på sin spets: krävs det ny teknik som inte existerar hos konkurrenterna, eller räcker det med en prislapp som är betydligt lägre?

Kritikern: Budgetbil mer imponerande än Model 3

För det andra finns det ett område där Renault uppenbarligen har kapat kostnader, och det är säkerheten – vilket är kontroversiellt i Indien som är extremt hårt drabbat av många trafikolyckor. Usel vägstandard är vanligt och trafikreglerna är det inte många som följer.

Att Renault Kwid inte har något autobromssystem som varnar för fotgängare är kanske inte så konstigt, men faktum är att den heller inte har krockkudde för föraren som standard. Inte ens på den dyraste modellen är det standard – där är det tillval!

Det här har fått krocktestorganisationen Global NCAP att gå i taket: Renault Kwid har fått noll stjärnor i krocktest – ett resultat som sedan blev till ett enstjärnigt betyg efter vissa uppdateringar – och att kalla den för disrupter och hylla den för sitt låga pris är fel, enligt Global NCAP. Bertel Schmitts försvar är att en mycket liten del av trafikolyckorna i Indien sker i bilar. En mycket större del sker med mopeder och motorcyklar.

Kritikern: Budgetbil mer imponerande än Model 3

Om vi går tillbaka till Tesla är alltså målet att bygga upp hela strukturen som behövs för att förändra bilbranschen, och att inte göra det med hjälp av fossila bränslen. Å andra sidan har Renault lyckats bygga en ny bottenplatta, en ny bil, en ny motor och en ny fabrik till en kostnad som får konkurrenterna att svimma.

Vem är den riktiga disruptern, enligt dig?

Annons
Annons
Rulla till toppen