Polisen: Så ska internationella bilstöldligor stoppas

45 miljarder kronor per år. Så mycket tjänar de internationella ligorna som stjäl bilar och bildelar, enligt Europol. I Sverige kommer de flesta inblandade från en stad i Litauen.

Bil- och bildelsstölderna är mycket välorganiserade. Nästa alla bildelstjuvar i Sverige kommer från en stad i Litauen, uppger polisen.

Sverige, Tyskland och Storbritannien utmärker sig som särskilt drabbat av bil- och bildelsstölder. 

Under 2016 genomfördes 3.333 bildelsstölder i Sverige enligt Larmtjänst. Det är en ökning med 73 procent jämfört med året innan. Bara i Stockholm anmäldes 78 stölder på 11 dagar i maj, i år, enligt Hans Claesson på nationella operativa avdelningen.

Kostnaderna för dessa brott är hundratals miljoner kronor per år och ett av de mest drabbade bilmärkena är BMW.

"BMW och försäkringsbolaget IF har startat en arbetsgrupp där polisen också är med. En av satsningarna är att dna-märka stöldbegärliga delar i alla nya bilar som säljs i Sverige", säger Ville Paloheimo, kommissarie på underrättelsesektionen vid nationella operativa avdelningen, Noa.

Enligt polisen är det brottsnätverk med säte i staden Kaunas i Litauen som ligger bakom de flesta av alla fordons- och bildelsstölder i Sverige.

Syftet med att märka alla bilar som säljs i Sverige är att avskräcka tjuvarna, att delarna kan knytas till en specifik brottsanmälan samt att den Litauiska polisen snabbt ska kunna ta gods i beslag. 

"Det visade sig dock att polisen i Kaunas saknade både kunskap, rutiner och utrustning för att hitta de dolda dna-markeringarna", säger Ville Paloheimo.

Enligt NOA är stölderna rena beställningsjobb som sköts genom ett välorganiserat arrangemang.

Expressen skriver att det finns så kallade organisatörer som planerar brotten, letar fram objekt samt ordnar biljetter och boende till de som ska göra stölderna. Stölderna utförs sedan av en liga under cirka två veckors tid varpå de lämnar landet igen. Stöldgodset göms sedan en tid i Sverige, innan ett transportföretag fraktar varorna ur landet.

Efter att stöldgodset importerats till Litauen, säljs det på den inhemska marknaden och exporteras vidare till bland annat Ryssland, Vitryssland och Ukraina.

Svensk polis åkte nyligen till Kaunas dels för att utbilda den litauiska polisen i dna-märkning samt genomföra en mindre operation.

"Vi gjorde kontroller på en bilskrot och en bilmarknad. Vi hittade inget stulet gods med dna-märkning däremot hade polisen i Kaunas sedan tidigare ett beslag på 50 bildelar. Bland dem fick vi träff på 17 delar som stulits i Sverige", säger Niklas Holmgren, underrättelsesektionen vid nationella operativa avdelningen.

Men brotten svårutredda, ligorna stannar kort tid i Sverige och lämnar få spår efter sig. Det senaste halvåret har polisen dock lyckats gripa ett 40-tal misstänkta personer och nyligen kom en dom mot två litauiska medborgare.

"Genom att visa upp utrustningen hoppas vi få en brottsförebyggande effekt. Målet är att göra Sverige till en oattraktiv marknad."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
3
21