Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?

BMW gör en rokad bland modellerna, ut med 5-serie GT, in med 6-serie GT. Den nya sexan får samma teknik som nya 5-serien men är exklusivare, med högre sittposition och coupékänsla. Här är fakta och bilder.
Annons

Att 5-serie GT är utfasad och ersätts med 6-serien indikerar ett trappsteg upp i hierarkin för den stora coupéliknande suven. 

6-serie GT är också något större än föregångaren, 87 mm på längden. Bredden är dock oförändrad, medan höjden är 21 mm lägre. Även bakpartiet på den coupeliknande taklinjen har sänkts med 64 mm, återstår att se vad det gör med takhöjden i kupén.

Det finns tre säten bak, där elektriska komfortstolar kan beställas som extrautrustning. Bagageutrymmet har växt med 110 liter till 610 liter och med fällda ryggstöd bak ryms 1.800 liter.

Vikten har sänkts med cirka 150 kg och aerodynamiken har förbättrats tack vare aktiva luftinsläpp och en automatisk bakluckespoiler. Luftmotståndskoefficienten uppmäts till Cw 0,25.

Åkkomforten lovar gott med luftfjädring på bakaxeln och nivåreglering som standard. Luftfjädring på både fram- och bakaxel, aktiva krängningshämmare och bakhjulsstyrning kan väljas till. Alla fjädringssystem kan kombineras med BMW xDrive.

I kupén hittar vi BMW iDrive inklusive en 10,25 tums skärm. BMW gesture control och den senaste generationen Head-Up Display, med 70% större informationsyta är tillval.

Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?

Vad gäller autonom körning är den aktiva farthållaren vidareutvecklad med en rad snitsiga funktioner, som Stop&Go-funktion,  Lane Departure Warning, Lane Change Warning och Side Collision Warning, evasion aid, Crossing traffic warning system, Priority warning och Wrong way warning system. Med Remote Control Parking kan bilen parkeras med fjärrnyckeln. 

Två bensinmotorer och ett dieselalternativ erbjuds vid lanseringen, 4-cylindriga 630i, samt 6-cylindriga 640i och 630d. 8-växlad Steptronic-växellåda är standard och BMW xDrive kan kombineras med de sexcylindriga motoralternativen. Bränsleförbrukning och utsläpp har enligt BMW sänkts med cirka 15 procent för 640i och 630d. Dieselmotor har BMW Blue Performance och SCR katalysator. Se prestandauppgifter nedan.

Världspremiär av 6-serie GT blir det i september på bilmässan IAA 2017 i Frankfurt. Lansering sen höst 2017.

Svenska priser är i dagsläget inte fastställda, men som jämförelse kan nämnas att nuvarande 5-serie GT 530d kostar från 56new-module-407.000 kronor. BMW 640i GranCoupé kostar från 812.000 kronor. 

Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?

Tekniska data och prestanda (enligt BMW)

BMW 630i Gran Turismo:
Effekt: 190 kW/258 hk vid 5.000 – 6.500 v/min
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.550 – 4.400 v/min
Acceleration 0 – 100 km/h: 6,3 sek
Topphastighet: 250 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning*: 6.6 – 6.2 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning*: 152 – 142 g/km.

BMW 640i Gran Turismo / BMW 640i xDrive Gran Turismo:
6-cylindrig bensinmotor.
Effekt: 250 kW/340 hk vid 5.500 – 6.500 v/min
Max vridmoment: 450 Nm vid 1.380 – 5.200 v/min
Acceleration 0 – 100 km/h: 5.4 s / 5.3 s
Topphastighet: 250 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning*: 7.4 – 7.0 l/100 km / 8.2 – 7.7 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning*: 169 – 159 g/km / 187 – 177 g/km

BMW 630d Gran Turismo / BMW 630d xDrive Gran Turismo:

Effekt: 195 kW/265 hk vid 4000 v/min
Max vridmoment: 620 Nm vid 2000 – 2500 v/min
Acceleration 0 – 100 km/h: 6.1 s / 6.0 s
Topphastighet: 250 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning*: 5.3 – 4.9 l/100 km / 5.9 – 5.5 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning*: 139 – 129 g/km / 154 – 144 g/km.

Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?
Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?
Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?
Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?
Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?
Här är nya BMW:s nya suvcoupé – vad tycker du?
Annons
Annons
Rulla till toppen