Har Marchionne hittat en köpare?

En försäljning av Fiat/Chrysler kan ske "precis när som helst"
Annons

Det är en uselt bevarad hemlighet att Fiat/Chrysler-bossen Sergio Marchionne länge letat ny partner eller ny ägare.

Intresset i Europa och USA har dock varit svalt: Volkswagen fick annat att lägga pengarna på och GM var egentligen aldrig intresserade. I brist på spekulanter har Marchionne redan pekat mot en framtid där man slutar bygga olönsamma småbilar och fokuserar på suv-, pickup- och crossover-modeller.

Nu skriver flera källor att kinesiska biltillverkare lämnat anbud på FCA. Det ska handla om mer än ett kinesiskt företag som uttryckt intresse. Och att ett köp kan ske ”när som helst”.

Det är den kinesiska regeringen som uppmuntrar nationens tillverkare i flera olika branscher att köpa upp företag runt om i världen, skriver branschtidningen Automotive News. Det rör sig om affärer värda över 1 triljon amerikanska dollar (det är ungefär 8.000 miljarder svenska kronor).

Bland de som pekats ut som spekulanter finns Guangzhou, Geely, Dongfeng och Great Wall. FCA och Guanzhou har redan ett samarbete om att tillverka Fiat/Chryslers bilar för den kinesiska marknaden.

Geely har de senaste åren köpt upp utländska biltillverkare i en snabb takt – däribland Volvo Cars, London Taxi, Proton och Lotus. Geelys satsning har varit mycket framgångsrik och aktiekursen har sexfaldigats de senaste åren, en framgångssaga som säkert inspirerat andra kinesiska företagsledare.

Varför skulle då de kinesiska tillverkarna vara intresserade av ett företag som västvärlden inte verkar vilja köpa?

Svaret: För att komma in på den stora och lukrativa, nordamerikanska marknaden. Vad man behöver är infrastruktur och det har FCA: 162 fabriker runt om i världen och ett omfattande handlarnät, med 2.600 handlare enbart i USA. Enligt utländska nyhetskällor har delegationer från flera kinesiska biltillverkare och företrädare för de stora amerikanska återförsäljarna ett flitigt mötesprogram. Allt för att förbereda ett övertagande av FCA.

Ett kinesiskt övertagande skulle bli det senaste i en lång historia av samgåenden och köp av Fiat och Chrysler. Förutom att de förstnämnda köpt de sistnämnda så var Chrysler (som köpte Jeep och Eagle från kraschade American Motors) tidigare ägda av Daimler, medan GM tidigare ägde 20 procent av Fiat (som i sin tur köpt Lancia, Alfa Romeo, Maserati och Ferrari).

Och nej, Ferrari blir inte kinesiskt. Ferrari är börsnoterat sedan 2015 och så lär det förbli. Bland storägarna finns Enzo Ferraris son Piero och Fiat Chrysler Automobiles NV:s styrelseordförande John Elkann samt hans släktingar i Agnelli-familjen.

Ett flertal varumärken – bland annat Alfa Romeo, Maserati och Ferrari samt underleverantörer som Magneti Marelli – plockas ur kakan innan den säljs, och blir egna enheter.

Förutom global försäljningsorganisation, bilfabriker och all upparbetad logistik är kinerserna förstås också väldigt sugna på att komma över Jeep. Ett av världens mest kända och starkaste varumärke, dessutom det mest ”amerikanska” som till med är större än Coca Cola, Levis, Harley-Davidson och Disney.

 

Uppdatering 16 augusti: Geely har meddelat att de inte har något intresse av att köpa FCA.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen