Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion

Det blev ett varmt mottagande för Volkswagens konceptbil ID Buzz när den visades upp i januari. Många gillade designen som ska föra tankarna till den klassiska...
Annons

Det blev ett varmt mottagande för Volkswagens konceptbil ID Buzz när den visades upp i januari. Många gillade designen som ska föra tankarna till den klassiska Folkabussen – men här är det eldrift som gäller, istället för en förbränningsmotor.

Några dagar efter premiären kom också uppgifter om att Volkswagen ID Buzz ska sättas i produktion, och nu går Volkswagen officiellt ut och bekräftar att retrobussen blir verklighet. Den ska börja säljas 2022.

Volkswagen ska ha blivit överösta med brev och mejl från intresserade köpare som absolut ville se bilen i produktion. Och så blir det alltså, även om försäljningsstarten ligger några år in i framtiden. Volkswagen ID Buzz kommer både i personbils- och transportbilsutförande.

Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen ID Buzz bjuder på ordentliga utrymmen och en luftig interiör. Eldrivlinan tar mycket mindre plats än en förbränningsmotor och utrymmena kan därför utnyttjas effektivare.

Den gamla Folkabussen var knappast någon fartfantom och det återstår att se hur stark och snabb den nya versionen med eldrift blir. Men konceptbilen ID Buzz hade 374 hästkrafter och fyrhjulsdrift tack vare de två elmotorerna (en på framaxeln och en på bakaxeln). Batteripaketet är på 111 kWh och det ska ge en räckvidd på knappt 45 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln (60 mil i den europeiska NEDC-körcykeln). 0–100 km/h ska gå på drygt fem sekunder.

”För mig är ID Buzz en av de vackraste och mest spännande elbilarna i världen. Vårt mål är klart: vi vill göra den helt eldrivna och uppkopplade bilen en storsäljare världen runt. Den ikoniska bilen för elbilseran måste vara en Volkswagen”, säger märkeschefen Herbert Diess.

Enligt honom ska Volkswagens elbilar erbjuda allt som konkurrenterna kan erbjuda – och ännu mer – men till lägre priser.

Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Med snabbladdning på 150 kW kan bilen laddas till 80 procent på en halvtimme.

Volkswagen ID Buzz bygger på koncernens nya ”elbilsbygglåda” MEB. Det är en plattform som ska snabba upp utvecklingstakten av Volkswagens nya elbilar. Trots det dröjer det alltså till 2019 innan Volkswagens första bil i den nya elbilsgenerationen dyker upp och ytterligare tre år innan ID Buzz börjar säljas.

Volkswagen skryter bland annat om utrymmet i ID Buzz, som ska rymma åtta personer. Innerutrymmena ska vara i samma klass som för en stor suv men med fotavtrycket hos en betydligt mindre bil.

Att väcka liv i den gamla Folkabussen är inte ett helt okontroversiellt beslut för Volkswagen. Minibussar och familjebussar har tappat extremt mycket försäljningsmässigt till suvar, som bara bli populärare för varje år.

Volkswagen ID Buzz blir också delvis självkörande (på nivå 3) med ett system som kallas ID Pilot. Det dröjer dock till 2025. När bilen går in i ”självkörningsläge” fälls ratten in mot instrumentpanelen och på taket ploppar bilens laserskannrar upp för att hålla koll på omgivningen.

Det står klart att Volkswagen försöker lämna dieselskandalen bakom sig med elbilsbussen.

”ID Buzz står för det nya Volkswagen”, säger Herbert Diess.

Green Car Reports har fått en första provkörning av Volkswagen ID Buzz och det är framför allt två saker som utmärker elbilsbussen. Dels känns den otroligt rymlig och luftig, och dels är den väldigt populär med ”folk på stan” som gärna stannar och tar bilder och tittar närmare. På så sätt kommer ID Buzz fungera som en varumärkespelare för Volkswagen – på ett mycket effektivare sätt än en prestandabil.

Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion

Halvkombimodellen Volkswagen ID hinner före ID Buzz ut i bilhallarna. Den anländer 2019 eller 2020 och ska locka med bättre innerutrymmen än en Golf och en räckvidd på upp till 60 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln.

Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion

Förutom halvkombimodellen och elbilsbussen kommer också en suv i form av ID Crozz.

Volkswagen har varit på väg att väcka liv i den gamla retrobussen flera gånger med olika konceptbilar. Här finns en kort genomgång av konceptbilarna som inte blev verklighet.

Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Volkswagen har lyssnat – fräcka elbussen ska sättas i produktion
Annons
Annons
Rulla till toppen