Svensk rapport slår hål på många elbilsmyter

Mycket av det som sägs om elbilar stämmer inte. En ny rapport från två svenska forskare, som Ny Teknik skriver om, gör ett bra jobb med att slå...
Annons

Mycket av det som sägs om elbilar stämmer inte. En ny rapport från två svenska forskare, som Ny Teknik skriver om, gör ett bra jobb med att slå hål på många av de myter som cirkulerar bland elbilsmotståndare.

Myt: Batterierna kommer vara svindyra även i fortsättningen

Rapporten visar: Batteripriserna har rasat med 75 procent på tio år. De kommer inte fortsätta rasa, men forskarna tror på ett batteripris på omkring 800 kronor per kilowattimme inom en femårsperiod.

Myt: Elnätet kommer braka ihop totalt när alla laddar sina bilar

Rapporten visar: Om det säljs 20 procent helt eldrivna bilar i EU till 2025, och om elbilarna utgör 50 procent av försäljningen 2030, ökar elförbrukningen med fyra procent jämfört med idag.

Myt: Det måste sättas upp tusentals nya laddstolpar

Rapporten visar: Det är inte bara att byta ut alla bensinpumpar mot laddstolpar. Enligt författarna är det mycket bättre att fokusera på laddning hemma och på jobbet. I elbilslandet Norge står snabbladdningen för bara fem procent av den totala laddkapaciteten.

Myt: Batteriproduktionen är alltid smutsig – och det kommer den vara även i framtiden

Rapporten visar: Det står klart att batteriproduktionen kräver mycket energi och det ger också höga utsläpp. Men om batterifabrikerna utnyttjas till max, om elen genereras av förnybara källor och om nya elbilar inte alltid får stora batterier som en självklarhet hålls utsläppen nere.

Myt: Biltillverkarna klarar själva att ställa om till eldrift

Rapporten visar: Nej, det behövs hårda piskor och inte mesiga morötter. Marknaden klarar inte själv att ställa om, enligt rapporten. Författarna vill se ett tydligt mål om när nya bilar ska ha nollutsläpp – till exempel 2025. Det skickar en tydlig signal till hela industrin.

Svensk rapport slår hål på många elbilsmyter
En laddhybrid kan vara en rimlig lösning för den som inte kan eller vill köra en helt eldriven bil, enligt rapporten – men då måste den laddas och köras på el så mycket som möjligt.
Rapporten visar också…

• att det är inte är Europa som ligger i framkant när det gäller produktionen av elbilar och batterier – åtminstone inte än. Om europeiska bil- och batteritillverkare vill ta del av elbilsrevolutionen gäller det att snabba på. Det tar tid att bygga en batterifabrik, men svenska Northvolt är i alla fall på god väg.

• att elbilsrevolutionen är på gång, men om 80 procent av bilarna i Europa på något sätt ska vara elektrifierade 2050 måste hälften av alla nya bilar som säljs 2030 vara helt eldrivna. En ordentlig ökning mot idag, när elbilar och laddhybrider utgör en procent av försäljningen i EU.

• att framtiden för vätgasbilarna inte är helt ljus. Författarna tror inte att bränslecellsbilar kommer bli särskilt populära. De skriver dessutom att bränslecellsbilar inte alls är lika energieffektiva som batterielbilar, och att framställningen av vätgas kan vara energikrävande.


Författarna som skrivit rapporten är Per Kågeson, miljödebattör, och Christian Berggren, professor i industriell organisation på Linköpings Universitet.

Annons
Annons
Rulla till toppen