Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Konceptbilen Mercedes EQ visades förra hösten och som väntat blev det en högbyggd suvcoupé som förmodligen kommer att heta EQC i serieproduktion. Men nu är...
Annons

Konceptbilen Mercedes EQ visades förra hösten och som väntat blev det en högbyggd suvcoupé som förmodligen kommer att heta EQC i serieproduktion. Men nu är det dags att visa upp kompaktmodellen Mercedes Concept EQA, den andra elbilen som kommer ett år efter EQC – alltså 2020.

Mercedes Concept EQA vilar på den nya plattform för elbilar som heter EVA (Electric Vehicle Architecture). Plattformen har som vanligt de tunga batterierna längst ner i golvet och arkitekturen är förberedd för fram- och bakhjulsdrift, samt fyrhjulsdrift.

Batteripaketet är konstruerat för att kunna snabbladdas med 800V och byggs av Mercedes samarbetspartner Deutsche Accumotive. Batteripaket är i det här fallet på 60 kWh, vilket ska ge en räckvidd på runt 400 kilometer (och då antar vi att det är angivet enligt NEDC-normen).

Mercedes Concept EQA har dubbla elmotorer, placerade fram och bak, vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Den sammanlagda systemeffekten kan dimensioneras till ”över 200 kW”, enligt Mercedes, alltså över 272 hk. Vridmomentet ligger kring 500 Nm, allt sammantaget tillräckligt för 0–100 tider på fem sekunder.

Designmässigt är det inga svårigheter att se släktskapet mellan Mercedes Concept EQA och den tidigare visade Concept EQ. Mercedes har skalat bort veck och vassa hörn för att skapa ett nytt formspråk. Eldriften ger också designmässiga fördelar med korta överhäng och ett lång axelavstånd, det går att packa tekniken effektivare under skalet. Konceptbilen är tredörrars men seriemodellen EQA väntas få femdörrarskaross. Interiören ska bli mer rymlig än nuvarande A-klass, utlovar Mercedes.

För att markera den elektriska drivlinan har Mercedes skapat upplysta linjer med hjälp av laserljus. Den virtuella grillen ändrar utseende efter körprogram och inredningen är nästan helt befriad från fysiska knappar.

Mercedes Concept EQA mäter i längd/bredd/höjd 4.285/1.810/1.428 millimeter och axelavståndet är hela 2.729 mm. Jämfört med nuvarande Mercedes A-klass innebär det att Mercedes Concept EQA är lite kortare men samtidigt bredare och något lägre. Fälgdiametern på konceptbilen är 20 tum.

Suvmodellen Mercedes EQC är alltså först ut 2019, följd av ”lilla” EQA 2020. Kort därefter kommer den större EQE och så småningom flaggskeppsmodellen EQS. Sammanlagt blir tio nya elbilar innan 2022, om Mercedes håller vad de lovar. Prismässigt ska Mercedes Concept EQA konkurrera med BMW i3, vilket indikerar ett pris som startar någonstans vid 370.000 kronor.

 

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Mercedes Concept EQA siktar mot BMW i3

Annons
Annons
Rulla till toppen