Bästa guiden för begagnatköp av bil – ultimata listan

Bästa guiden för begagnatköp av bil – ultimata listan

Köpa begagnad bil är bland det roligaste man kan göra. Samtidigt också något av det läskigaste, eftersom det handlar om mycket pengar och man riskerar att bli lurad.

Här har vi samlat alla tips och råd till en komplett guide för dig som ska köpa begagnad bil av privatperson. Många av punkterna handlar om att undvika dyrbara misstag.

Är du trygghetsnarkoman bör du istället överväga att köpa begbil hos en bilhandlare. Du har ett större skydd som konsument hos en bilhandlare och kan dra nytta av deras garantier, som exempelvis Svensk Bilgaranti 24 månader. Bilhandlaren ser dock alltid ser till att själv tjäna pengar på affären, vilket ju är deras affärsmodell. Chansen till bästa pris finns tveklöst hos de privata säljarna. 

Köpa begagnad bil av en privatperson är mer riskfyllt jämfört med hos en bilhandlare. En privat försäljare lämnar inga garantier och köparen måste därför undersöka bilen noga. Som privat bilköpare har man ingen ångerrätt och konsumentlagen gäller inte.

Guiden nedan är lång med sina 15 punkter men det behövs en lista att bocka av, för du kan sannolikt inte hålla allt i huvudet. Vid bilköp är det också lätt att bli känslomässigt upprymd och kanske glömma viktiga detaljer, sådant som i efterhand kan visa sig bli väldigt kostsamt.

Stålsätt därför dig själv och checka av alla punkter. Var förberedd så gör du inga misstag vid ditt begagnatköp av bil. Agera snabbt när en bra möjlighet dyker upp, men låt dig inte luras av en stressas säljare som kanske vill ha förskottsbetalning. Då finns risken att bli lurad.

Tänk också på den gamla regeln: "Om en bilaffär verkar för bra för att vara sann, då är den nog det också". Uppenbar prisdumpning sker som regel av en anledning, tyvärr inte sällan för att försöka lura köparen. Men läser du punkterna här nedan är du förberedd och känner till de vanliga tjuvknepen.

Jämför priserna på marknaden. Vad är ett rimligt pris på den modell du söker?

1. Bestäm bilmodell

Roligaste och kanske svåraste delen i ett bilköp. Vilken modell är rätt? Läs våra tester, fråga runt bland kompisarna men till slut finns det bara en som kan svara på frågan: du själv.

Kom ihåg att mindre bilmodeller är billigare än större, överväg därför noga hur stor bil du verkligen behöver. Det går att spara mycket pengar genom att välja en mindre bilmodell, som dessutom drar mindre bränsle och är billigare att försäkra.

2. Skapa en prisbild

Leta efter bilmodellen du valt ut på de stora annonssajterna. Se hur mycket bilarna med motsvarande körsträcka, årsmodell och utförande kostar.

Gör en budget. Räkna på skatt, försäkring, bränsleförbrukning, service, värdeminskning. Kolla upp allt i förväg.

Även för denna punkt är våra tester ett bra verktyg för att få reda på kostnaderna med ett bilinnehav. Gå in på automotorsport.se för att läsa testerna, vilket du gör gratis som prenumerant.

Även om det är sorgligt kan man faktiskt tvingas gå tillbaka till punkt 1 och välja en annan bilmodell, helt enkelt för att den man vill ha blir för dyr i drift. En rolig bil är ju kul, men om den är idiotiskt dyr att försäkra för dig så är det sannolikt klokare att välja en annan modell.

Det finns flera sajter och företag som kan erbjuda en detaljerad historik, som till exempel Biluppgifter.se.

3. Leta upp ett objekt

Att hitta rätt bil kan vara tidskrävande. Även om det är en vanligt förekommande modell vill du kanske vänta in rätt tillfälle där pris, utrustning och kulör är precis det du önskat.

Ha inte för bråttom. Förhastade beslut kan man få ångra. Numera finns det bra hjälpmedel där man till exempel kan skapa en bevakning på sajter som Blocket. Att sprida budskapet hos några bilhandlare är inte heller fel, precis rätt modell kan ju dyka upp som inbyte och då vill du förstås vara först på listan.

4. Förbered inför provkörning

När rätt objekt upptäcks gäller det att du agerar snabbt. En bra affär dyker upp plötsligt och försvinner som regel också snabbt. Samtidigt ska du inte låta dig stressas av säljaren, det kan vara ett varningstecken att något är fuffens.

Förbered provkörningen med bil- och ägarkontroll, leta efter eventuella obetalda p-böter, lån, med mera. Kontrollera historiken, så långt det är möjligt. Appen "Mina fordon" kan ge en del av svaren på frågorna.

Begär ID-handling av säljaren, annars kan du bli lurad.

5. Begär ID av säljaren

Nu kan det kännas lite obekvämt, men det första du ska göra innan provkörningen av bilen är att be säljaren om en identitetshandling – körkort eller pass. Om köpet ska genomföras måste du till 100 procent vara säker på att du har ägaren framför dig.

Köper du bilen av någon annan än ägaren är risken stor att bli lurad. Den rättmätiga ägaren har rätt att kräva tillbaka bilen och sen får du själv försöka få tillbaka pengarna – från vem det nu var?

Bilförsäljning kan givetvis förmedlas via någon annan än ägaren, men då måste det finnas en skriftlig fullmakt för det.

Chassinummer, eller VIN-nummer som det brukar heta internationellt, finns oftast i en "glugg" i vindrutans nedre kant.

6. Kontrollera chassinummer

Är det verkligen rätt bil du köper? Återigen är det tråkigt att behöva vara misstänksam men läs av chassinumret, på moderna bilar brukar det sitta läsligt i en "ruta" på vindrutans nederkant.

Stämmer inte chassinummer bör du fatta misstankar direkt. Risken är stor att bilen är stulen, falskskyltad eller manipulerad på annat sätt. Det finns inga logiska skäl till att en bil har "ändrat chassinummer", tro inte på någon historia som säljaren levererar.

Stämmer mätarställningen? Kolla med alla dokument som finns till bilen.

7. Kolla mätarställning och dokument

Läs av mätarställningen. Kontrollera allmänna intrycket, väldigt sliten förarstol och pedalgummin kan vara en indikation på att bilen kanske gått mycket längre än mätarställningen säger. Mätarskruvade bilar blir tyvärr allt vanligare i Sverige, ungefär 40.000 bilar manipuleras varje år.

Kontrollera besiktningspapper och servicebok. Eventuella kvitton från reparationer kan också ge en indikation på hur bilen blivit skött. I dessa dokument brukar mätarställningen finnas angiven och då ser man om bilen "blivit skruvad", alltså fått mätaren manipulerad.

Saknas besiktningspapper och servicebok kan det vara tecken på att ägaren försöker dölja något. Då kan information från exempelvis Biluppgifter.se eller Carfax vara till hjälp för att dokumentera historiken.

Mät däckslitaget med lämpligt verktyg, har du inget annat kan en femkrona duga.

8. Kontrollera vinter-/sommarhjul

Se till att vinterhjul (eller sommarhjul) ingår i köpet, kontrollera däckslitaget. Mät även däckslitaget på bilen. Under fyra millimeters slitagedjup innebär att det är dags för däckbyte. En gammal upp-och-ned-vänd femkrona som på bilden har sitt första horisontella snitt vid tre millimeter, det andra strecket ligger vid 5,6 millimeter.

Eftersom det är lag på vinterdäck i Sverige måste (nästan alltid) bilen ha två uppsättningar hjul. Att köpa fyra fälgar och nya däck blir en dryg utgift, skulle de inte ingå eller däcken är rejält slitna ska det avspegla sig på priset (som ska sänkas).

Se till att "nyckeln" till de låsbara hjulbultarna följer med bilen, och inte blir kvar i förra ägarens garage. Vinterhjul och sommarhjul behöver inte nödvändigtvis ha samma hjulbultar, kolla även detta.

Låsbara hjulmuttrar

Om bilen har låsbara hjulbultar ska det finnas ett specialverktyg för dessa. Se till att verktyget verkligen följer med i bilen. Annars blir det (extremt) svårt att få bort hjulbultarna och du måste köpa en ny sats.

Tändningsnycklar kan se ut på många sätt men de har en sak gemensam: de är dyra att kopiera.

9. Få med alla nycklar

Se till att alla nycklar följer med bilen, minst två uppsättningar. Tro inte på "jag skickar extranyckeln till dig sen". Risken är att du aldrig ser röken av den nyckeln och får bekosta en dubblett själv.

Eller så blir din nyinköpta bil mystiskt stulen bara ett par dagar efter ägarbytet (med den nyckeln du aldrig fick), och sedan snabbt transporterad till utlandet. Den förra ägaren har då "sålt" bilen till ett kriminellt gäng som har både adress till dig och nyckel till bilen.

Kör en runda i omväxlande tempo. Lyssna efter missljud.

10. Provkörning

Starta motorn och kontrollera alla eldrivna funktioner som fönsterhissar, backspeglar, stoljustering, stolvärme, bilstereon, elbakruta, med mera. Majoriteten av alla fel som moderna bilar drabbas av handlar om elektronik och/eller elkomponenter. De kan tyvärr vara kostsamma att reparera, dubbelkolla därför att allt verkligen funkar.

Ta en provtur med omväxlande stadstrafik och landsvägskörning. Lyssna efter konstiga ljud. Gör en rejäl inbromsning och se om bilen stannar rakt (eller drar snett). Accelerera fullt, kontrollera att kopplingen inte slirar (manuell låda) eller att automaten växlar som den ska.

För framhjulsdrivna bilar: Leta upp en parkeringsplats och gör en kraftig U-sväng med fullt rattutslag, dra på lite med gasen och lyssna noga. Gör det både till höger och vänster. Om det hörs ett rasslande, knäppande ljud är det sannolikt drivknutarna som är på väg att gå sönder.

Kontrollera luftkonditionering/AC/ACC

På vintern kan det vara svårt att kontrollera luftkonditioneringen, men om den fungerar ska den även avfukta väl och ta bort kondensdimma på rutorna. På sommaren känner man efter om det kommer sval luft från utblåsen. Att reparera en trasig luftkonditionering kan bli dyrbart, och tro inte på någon förklaring om att "det är bara att fylla på gas". Då hade bilägaren redan gjort det.

Leta efter oljeläckage, men enklast är att låta bilen stå ett par minuter och sedan rulla den framåt några meter. Foto: Getty Images

11. Efterkontroll

Oavsett vad ägaren ger för bortförklaringar ska inga varningslampor på instrumentpanelen lysa. En lysande motorlampa blir en "tvåa" (= ombesiktning) hos Bilprovningen.

Oljeläckage

Efter provkörningen bör man lyfta på motorhuven. Titta efter läckage (olja, vatten) och tecken på reparation eller gamla fel. Titta under bilen om det droppar olja på marken. Oljeläckage kan vara tecken på andra problem och det kan bli dyrt att åtgärda.

Oljenivå

Lyft upp oljestickan och kontrollera nivån. En alldeles för låg oljenivå betyder att bilägaren inte brytt sig om att kolla, vilket inte är något bra tecken. Färgen på oljan ska vara svart, vilket är helt normalt. Men en brun motorolja tyder på vattenläckage (brusten topplockspackning? Dyrt …) och det ska heller inte vara något oljeskum.

Test av begagnad bil

Om man inte känner sig tillräckligt duktig på bilar är det förstås bra att ha med sig en kunnig vän. Alternativet är att testa bilen hos exempelvis Bilprovningen.

Skriv ut ett kontrakt i förhand, i två exemplar. Finns färdiga mallar på nätet.

12. Skriv kontrakt

Köpekontrakt i två exemplar ska skrivas och det finns mallar för detta på nätet som man kan ladda hem och skriva ut.

Blocket har ett kontrakt som är anpassat till deras specialförsäkring vid bilförsäljning. Speciellt för nyare bilar finns det flera fördelar med Blocket Begagnatförsäkring, det skyddar säljaren för fel i upp till sex månader efter köpet.

Köplagen

Vid bilförsäljning mellan privatpersoner gäller köplagen och den är dispositiv, vilket innebär att den gäller om inget annat avtalats. Ett ifyllt och undertecknat köpekontrakt (i två exemplar) är därför mycket viktigt, ifall det skulle bli frågetecken eller uppstå en tvist i efterhand.

Det går att överföra stora belopp med Swish, vilket kan vara ett snabbt och bra alternativ vid bilköp.

13. Betala begagnad bil på ett säkert sätt

Även en begagnad bil kan kosta ganska mycket och då uppstår "problemet" att överföra tillräckligt mycket pengar på ett smidigt sätt. Beroende på vilken bank man har finns det några olika möjligheter.

Betala bilen med postväxel

Som köpare skaffar du postväxeln hos din bank och ni tar er gemensamt till säljarens bank där man kontrollerar och säkrar postväxeln. En bra och säker metod, men det förutsätter en veckodag och tid när banken har öppet.

Betala bilen med digital banköverföring

Banköverföring av köpesumman från ditt bankkonto till säljarens bankkonto. Bankerna har olika maxbelopp för den här typen av överföringar, kolla detta innan. Metoden funkar bäst om ni har samma bank, då sker överföringen sekundsnabbt. Har ni inte samma bank måste säljaren som regel vänta till nästa helgfria dag innan pengarna syns på kontot – vilket skapar osäkerhet.

Betala bilen med Swish

Swish är en betalningsmetod som snabbt blivit populär. Via en app i din mobiltelefon kan du överföra både små och stora belopp, sekundsnabbt. Hur stora belopp varierar mellan bankerna, vid bilköp får man oftast skapa ett tillfälligt ändrat maxbelopp och det görs digitalt med din bankdosa. Även här måste du alltså i förhand kolla vad som gäller i just ditt fall.

Betala bilen kontant med sedlar

Att betala bilen kontant funkar möjligtvis vid mindre belopp, vid bilköp brukar det bli rätt opraktiskt för både köpare och säljare. Tänk på att många bankkontor är "kontantlösa" och inte hanterar fysiska pengar längre.

Betala bilen med check

Att betala bilen med check är inte vanligt längre men fungerar som betalning, fast då bara via säljarens bankkontor. De ringer och säkrar att det finns täckning för beloppet.

Betala bilen med PayPal

Att betala bilen med PayPal är en populär, internationell betalningsmetod som tyvärr används av professionella bilskojare då systemet går att manipulera. Att föreslå PayPal som betalningsmetod brukar inte säljaren gilla, då är risken stor för att bli lurad.

Betala bilen med Blocket Direktbetalning

Att betala bilen med Blocket Direktbetalning är en säker metod vid bilaffärer när man behöver överföra en handpenning innan säljare och köpare träffas. Som köpare ska du aldrig skicka handpenning eller förskott direkt till säljarens bankkonto, den metoden används av många skojare på Blocket.

Ring direkt och försäkra bilen efter att köpet är fullbordat. Du vill ju inte krocka med en oförsäkrad bil på hemvägen, eller hur?

14. Anmäl ägarbyte

När betalning och allting annat är klart gäller det att byta ägare på bilen. Det kan man göra via Transportstyrelsens app eller via registreringsbeviset.

Detaljerad information om hur ägarbytet ska genomföras kan man få på Transportstyrelsens hemsida. Vilken metod som är enklast är förstås en smaksak. Men många tycker det känns tryggast att både säljare och köpare fyller i registreringsbeviset del 2 (med bland annat bådas namnteckning) innan man skiljs åt och köparen postar sedan anmälan om ägarbytet.

15. Försäkra din begagnade bil – direkt

Bilen måste vara försäkrad och som nybliven bilägare kan du inte vänta med detta. Ring därför ditt utvalda försäkringsbolag direkt efter köp och se till att skaffa en försäkring. Vänta inte till nästa dag, gör det bums!


Med den här checklistan hoppas vi att du kan genomföra ett lyckat bilköp, utan att gå på några dyrbara minor. Titta även på bildlänkarna nedan där vi samlat fler guider och listor med viktig information vid köp och försäljning av bilar.

Har ni några egna tips som kan hjälpa andra i sitt begagnatköp av bil får ni gärna dela med er, nedan, i fältet för kommentarer.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar att köpa begagnad bil av privatpersoner!
27
60