Många är nyfikna på Porsches intåg på elbilsmarknaden. Hälften av alla bilar Porsche säljer 2023 ska vara eldrivna och vi har redan fått se den eldrivna konceptbilen Mission E som ska byggas helt koldioxidneutralt. Dessutom har Porsche öppnat märkets första snabbladdare med kapacitet på hela 350 kW.
Porsche Mission E ska börja byggas mot slutet av 2019 och nu har märkeschefen Oliver Blume avslöjat en del nya detaljer om den hajpade elbilen för Car Magazine.
• Porsche Mission E blir helt eldriven och det kommer inte ens finnas någon laddhybrid. Det blir alltså inga förbränningsmotorer över huvud taget i Porsche Mission E. Modellen bygger på en ny arkitektur som ska ligga till grund för fler elbilar.
• Modellen ska säljas i flera utföranden med olika effekt och batteristorlek. Eventuellt kan det också dyka upp fler karosstyper senare – kanske blir det en Mission E som shooting brake?
• Eventuellt kan modellerna döpas på samma sätt som resten av Porschemodellerna (till exempel S och GTS), men det är inte bestämt.
• Det mest intressanta är prisnivån. Oliver Blume säger att Porsche Mission E ska kosta som ”instegsmodellen av Panamera”. Den kostar 825.000 kronor i Sverige. Då handlar det om den billigaste instegsmodellen. Vi ska dock komma ihåg att Porsche är mästare på att ta betalt för tillval så förmodligen kommer en riktigt välutrustad Mission E kosta betydligt mer än så.
Porsche Mission E kommer skapa mer än 1.000 nya jobb i Stuttgart där företaget investerar 700 miljoner euro. Porsche har gjort en stor sak att bilen ska kunna laddas betydligt snabbare än dagens elbilar tack vare ett 800-voltssystem. Batteriet ska kunna laddas till 80 procent på en kvart.
Räckvidden hamnar på 50 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln, vilket borde innebära strax under 40 mil som bäst i verklig trafik.