Nya detaljer avslöjade om Porsche Mission E

Många är nyfikna på Porsches intåg på elbilsmarknaden. Hälften av alla bilar Porsche säljer 2023 ska vara eldrivna och vi har redan fått se den...
Annons

Många är nyfikna på Porsches intåg på elbilsmarknaden. Hälften av alla bilar Porsche säljer 2023 ska vara eldrivna och vi har redan fått se den eldrivna konceptbilen Mission E som ska byggas helt koldioxidneutralt. Dessutom har Porsche öppnat märkets första snabbladdare med kapacitet på hela 350 kW.

Porsche Mission E ska börja byggas mot slutet av 2019 och nu har märkeschefen Oliver Blume avslöjat en del nya detaljer om den hajpade elbilen för Car Magazine.

• Porsche Mission E blir helt eldriven och det kommer inte ens finnas någon laddhybrid. Det blir alltså inga förbränningsmotorer över huvud taget i Porsche Mission E. Modellen bygger på en ny arkitektur som ska ligga till grund för fler elbilar.

• Modellen ska säljas i flera utföranden med olika effekt och batteristorlek. Eventuellt kan det också dyka upp fler karosstyper senare – kanske blir det en Mission E som shooting brake?

• Eventuellt kan modellerna döpas på samma sätt som resten av Porschemodellerna (till exempel S och GTS), men det är inte bestämt.

• Det mest intressanta är prisnivån. Oliver Blume säger att Porsche Mission E ska kosta som ”instegsmodellen av Panamera”. Den kostar 825.000 kronor i Sverige. Då handlar det om den billigaste instegsmodellen. Vi ska dock komma ihåg att Porsche är mästare på att ta betalt för tillval så förmodligen kommer en riktigt välutrustad Mission E kosta betydligt mer än så.

Nya detaljer avslöjade om Porsche Mission E
Porsche Mission E ska plugga igen tomrummet mellan dagens 911- och Panameramodeller.

Porsche Mission E kommer skapa mer än 1.000 nya jobb i Stuttgart där företaget investerar 700 miljoner euro. Porsche har gjort en stor sak att bilen ska kunna laddas betydligt snabbare än dagens elbilar tack vare ett 800-voltssystem. Batteriet ska kunna laddas till 80 procent på en kvart.

Räckvidden hamnar på 50 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln, vilket borde innebära strax under 40 mil som bäst i verklig trafik.

Annons
Annons
Rulla till toppen