Bugatti Chiron får ”normala” däck istället för de galet dyra Veyron-däcken

Bugatti Chiron får ”normala” däck istället för de galet dyra Veyron-däcken

Bugatti Veyron har galet dyra driftkostnader för service och däckbyten, det har vi berättat förut. Anledningen är att Veyron har helt unik däckdimension och motsvarande fälgar.

Men även denna exklusiva målgrupp har tydligen en ekonomisk smärtgräns och därför har Bugatti valt att använda "normala" däck på nya Chiron. På Bugatti Chiron använder man Michelin Pilot Sport Cup 2 med dimensionen P285/30ZR20 fram och bak sitter det P355/25ZR21.

I en intervju med CarBuzz berättar Bugattis chefsingenjör Martin Grabowski att Chiron kan få sina däck utbytta hos en vanlig däckverkstad. Exakt hur mycket ett däckbyte går på vill dock Grabowski inte ange.

De Michelin Pilot Sport Cup 2 som Bugatti använder till Chiron har testats i toppfarten 420 km/h, och "lite till" som Martin Grabowski uttrycker det:

"Vi testar fortfarande för att se hur fort de kan köras."

Föregångaren Bugatti Veyron har en egen, unik däckdimension och den förmodade däcklivslängden är inte mer än 400 mil. Fram sitter 265/680R500 och bak 365/710R540, det här är alltså metriska mått och inte de traditionella tum-dimensionerna som man brukar använda på däck.

En ny omgång på fyra specialdäck till Veyron kostar 250.000 kronor och eftersom de limmas på fälgarna blir montering också en dyr kostnad. Monteringen kan inte göras på en vanlig däckverkstad, utan hos Bugattis servicestation.

Men däckpriset är inte det värsta, fälgarna måste kasseras vid det fjärde däckbytet och fyra nya fälgar kostar en miljon kronor. De smidda fälgarna tillverkas i en speciell aluminiumlegering hos italienska O.Z. Fälgarna på Bugatti Chiron har "livstidsgaranti" och behöver inte bytas ut.

Som om inte dyra däck vore nog kostar ett oljebyte 150.000 kronor till Bugatti Veyron eftersom delar av W16-motorn måste demonteras för att upptäcka eventuellt, onormalt slitage.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

En kvarts miljon för fyra däck och montering var lite dyrt, faktiskt...
173
18