Om bara fyra år får biltillverkarnas modellprogram inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer och bil i snitt. Det är ett tufft krav som EU har ställt, och biltillverkare som inte klarar den gränsen får betala miljardbelopp i böter.
Alla bilmärken kommer inte få lika lätt att klara reglerna. Vissa ligger bättre till än andra. Enligt en ny rapport från PA Consulting ligger Volvo allra bäst till för att klara de hårdare reglerna, med ett snittutsläpp på 73 gram koldioxid per kilometer.
Det beror till stor del på att nya modeller ska vara ”elektrifierade” efter 2019. Även Toyota, som ju storsatsat på hybridbilar, och Renault/Nissan som satsat på elbilar ligger bra till och klarar sig under gränsen.
Det gör däremot inte Volkswagen, Mercedes, BMW, Hyundai/Kia, Fiat/Chrysler, Peugeot/Citroën/Opel och Ford, enligt den här rapporten. Trots vissa biltillverkares miljardsatsningar på elbilar och hybrider finns det alltså fortfarande för många ”smutsiga” bilar i modellprogrammet som drar upp snittsiffran.
Att minska koldioxidutsläppen blir svårare när många bilköpare väljer en stor och tung suv istället för en ”vanlig” bil, och framför allt när fler väljer bort dieselmotorn till förmån för en bensinbil. Nu gäller det alltså för biltillverkarna att få ut fler hybrid-, laddhybrid- och elbilar på marknaden för att kapa utsläppen.
Toyota och Volvo kan klara gränsen med god marginal. Mercedes skulle kunna klara gränsen men ligger som det ser ut nu på ”fel” sida gränsen, med liten marginal. Att Volkswagen och BMW inte klarar gränsen beror på att de nya bilarna med lägre utsläpp inte lanseras tillräckligt snabbt.
Så klarar sig biltillverkarna…
Placering | Biltillverkare | Prognos 2021 | Mål 2021 | Klarar målet? |
---|---|---|---|---|
1 | Volvo | 73,1 | 103,5 | Ja |
2 | Toyota | 83,5 | 94,3 | Ja |
3 | Renault/Nissan | 91,4 | 92,1 | Ja |
4 | Hyundai/Kia | 94,9 | 91,7 | Nej |
5 | Opel/Peugeot/Citroën) | 95,6 | 92,6 | Nej |
6 | Ford | 96,1 | 93 | Nej |
7 | Volkswagen | 100,3 | 96,3 | Nej |
8 | Fiat/Chrysler | 101,2 | 91,1 | Nej |
9 | Daimler (Mercedes) | 102,1 | 100,7 | Kanske |
10 | BMW | 104,7 | 100,3 | Nej |
11 | Jaguar/Land Rover | 130,9 | 132 | Ja |
Siffrorna visar gram koldioxid per kilometer och bil.
…och så höga kan bötesbeloppen bli
Bötesbeloppet för biltillverkare som inte klarar gränsen är 95 euro per gram koldioxid över gränsen multiplicerat med antalet bilar som säljs under 2020.
Volkswagen: 16 miljarder kronor
Opel/Peugeot/Citroën: 6,7 miljarder kronor
BMW: 5,7 miljarder kronor
Ford: 3,3 miljarder kronor
Daimler (Mercedes): 1,9 miljarder kronor
Källa: PA Consulting med hänvisning till siffror från Transport & Environment, ICCT, JLR Sustainability Report, ACEA och PwC Autofacts.