Ford får svensk förtur av ansiktslyft Mustang för att undvika skattechock

Ford får svensk förtur av ansiktslyft Mustang för att undvika skattechock

När bonus/malus-systemet för fordonsskatt införs slår det hårt mot bilmodeller med höga CO2-utsläpp. Skatten kan i vissa fall bli fyra–fem gånger högre de tre första åren. Ford Mustang är en av dessa modeller, som får skatten höjd från 4.496 kronor till 20.956 kronor per år. Detta gäller under de tre första åren.

De som köper en ny Mustang efter 1 juli 2018 får alltså betala nästan 50.000 kronor mer i skatt (om man använder bilen året runt).

Under den här hösten genomför Ford ett ansiktslyft för Mustangen, med en mängd förbättringar och delvis nytt utseende. Toppeffekten i Mustang GT höjs till exempel från 422 till 450 hk och man kan välja till den nya, tioväxlade automatlådan. Chassisättningen har arbetats om med uppgraderade stötdämpare, fjädrar och kränghämmare.

Årsmodell 2018 är alltså extra intressant för de europeiska Mustang-entusiasterna. Den europeiska versionen börjar Ford bygga efter årsskiftet och de första bilarna går direkt till Sverige. Eftersom bonus/malus-systemet påverkar Mustang så mycket har Ford gett förtur till Sverige för att bilarna ska hinna registreras innan 1 juli.

De av er läsare som funderat på att möta vårsolen i en ny Ford Mustang bör lägga in sin beställning direkt, för att undvika "chockskatten". Hur många Mustanger som hinner komma hit innan halvårsskiftet är dock inte bestämt.

"Vi kan tyvärr inte uppge några siffror i dagsläget," säger Erik Lindham som är informationschef på Ford Motor Company AB. "Men vi vet att det blir en generös tilldelning med anledning av bonus-malus."

"Gamla" Ford Mustang GT har en uppgiven bensinförbrukning på 13,5 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 299 g/km. Det är med V8-motorn på 5,0 liter och 422 hk (310 kW). Det är relativt höga CO2-utsläpp men som våra tyska kollegor berättat är det en "ärlig" bränsleförbrukning som sugmotorn redovisar. Kör man försiktigt går det att komma ner på mycket lägre siffror med V8:an, något som man inte kan säga om de nedskalade turbomotorerna som alltid drar betydligt mer än de officiella siffrorna.

När bonus/malus-systemet införs 1 juli 2018 kommer det att påverka bilförsäljningen kraftigt. Många bilmodeller får fördubblad bilskatt – eller ännu mer – och dessa kommer de flesta att försöka köpa innan halvårsskiftet. Vinnarna är elbilar och hybrider, som får högre bonus, och de kommer sannolikt att säljas i betydlig mindre antal innan 1 juli.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Oj! Jag ska beställa min Mustang direkt!
65
110