Prov: Kia Stinger vågar utmana den tyska premiumligan

Prov: Kia Stinger vågar utmana den tyska premiumligan

Nya sportsedanen Kia Stinger är modig nog att utmana den tyska premiumligan. Storleksmässigt hamnar Kia Stinger GT mellan 3-serie och 5-serie med en längd på 483 centimeter. Axelavståndet är 2.906 millimter och bredden 1.869 millimeter. Höjden är endast 140 centimeter på Stinger GT.

Den tekniska plattformen på Stinger GT baserar sig till stor del på komponenter från Hyundai Genesis. Fram sitter MacPherson-ben och bak hittar vi en multilänkbakaxel. För första gången kan Kia erbjuda "körprofiler" med elektroniskt styrda stötdämpare och möjlighet att även påverka styrning, växling och trottelrespons efter förarens önskemål. Fyrhjulsdrift är standard, i Sverige. Åttastegad automatlåda är också standard.

Vår flygande reporter Erik Trulsson lämnar sin första rapport från provkörningen och det verkar mycket lovande…

Hej Erik, du har kört en rätt speciell Kia?

Yes, Stinger är Kias nya flaggskeppsmodell som ska lyfta märket till nya höjder.

Spännande att Kia vågar utmana, har de lyckats?

Stinger är mycket ambitiöst formgiven, och på pappret verkar den också väldigt lovande. Med en dubbelturbo-V6 på 370 hk gör den här Kian 0­–100 km/h på 4,9 sekunder och toppar 270 km/h. Det är Albert Biermann, som tidigare jobbade hos BMW M, som är utvecklingschef för Stinger.

Det låter lovande, har du hunnit köra något?

Yes, jag har kört bilen. Och jag kan enkelt konstatera att jag aldrig någonsin har haft så roligt i en Kia förut. Men det är inte bara en stark motor som gör den trevlig att köra. Det är en hel del andra detaljer som man också har jobbat hårt med.

Intressant, vad kommer Kia Stinger att kosta?

Toppmodellen T-GDi AWD V6 AT8 GT kostar 514.900 kronor, och då ingår i princip all utrustning från start. Det finns ingen tillbehörslista. Men Stinger finns även som 2,2-liters diesel med 200 hk, då kostar den från 429.900 kronor. Sen finns det även en bensinfyra på 2,0 liter som ger 255 hk – men den bensinmotorn är inte aktuell för Sverige.

Vilken version av Kia Stinger är bäst?

Gissa! Och glöm inte att läsa allt om Stinger i nästa nummer av auto motor & sport.

 

 

En fyrdörrars sportcoupé – vem såg den komma från Kia?

Erik Trulsson är imponerad, och det finns goda skäl för det.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Kia Stinger verkar lovande, det blir tummen upp från mig!
301
54