Bloodhound SSC kör sitt första test – siktar på 1.600 km/h

Bloodhound SSC kör sitt första test – siktar på 1.600 km/h
Bloodhound har dubbla motorer, både en raketmotor och en turbinmotor.

Världens snabbaste "bil" – Thrust SSC – satte sitt hastighetsrekord för ganska exakt 20 år sedan. Då uppnådde man 1.228 km/h och blev det första landfordon som passerat ljudvallen.

Men rekord är till för att slås och sedan 2008 har det pågått ett projekt i Storbritannien, Bloodhound SSC. Målet är att med hjälp av både turbinmotor (EJ200 från en Eurofighter) och en raketmotor nå ett nytt hastighetsrekord på 1.000 mph, alltså 1.600 km/h.

Steg för steg har Bloodhound SSC ritats, projekterats och byggts. Under 2014–2015 tog bygget fart på allvar men då blev det också uppenbart att sponsorpengarna inte skulle räcka. På hösten 2016 klev Zhejiang Geely Holding Group in – som bland annat äger Volvo Cars, Lotus och London Taxi Company – och erbjöd en treårig finansiering.

De nya pengarna har gett resultat och på torsdag ska Bloodhound SSC testköras för första gången. Testet sker på Newquay Airport i Cornwall där man har tillgång till en nästan tre kilometer lång startraka. Då blir det också första gången som piloten och föraren Andy Green får tillfälle att känna på "bilen" på riktigt.

Första gången Bloodhound SSC testas är målet bara att nå 200 mph, alltså 320 km/h. Men fungerar allt som man hoppas flyttas bilen till Sydafrika och Hakskeen Pan, där det finns ett 17,5 kilometer långt flygfält som väntar. Första delmålet är att köra 800 mph (1.287 km/h) och slå det gamla rekordet. Nästa steg är 1.000 mph, 1.600 km/h, vilket man beräknar nå efter 55 sekunder.

 

Förra hösten gick Geely in och säkrade en treårig finansiering. Så man kan säga att Volvo är med och sponsrar, på ett hörn.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att de når sitt mål på 1.600 km/h!
84
28