Bevisat: Cyklister har dålig koll på trafikregler

En ny undersökning avslöjar det vi bilister länge anat, nämligen att många cyklister har dålig koll på trafikregler. Här är polisens svar på knepiga cykeltrafikfrågor.

Får man cykla på vägbanan om det finns en cykelbana? Bild: Bigstockphoto

En ny undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut avslöjar det vi bilister länge anat, nämligen att många cyklister har dålig koll på trafikregler. Över 600 cyklister tillfrågades och en fjärdedel uppger att de saknar tillräckliga kunskaper om gällande trafikregler som gäller. Det visade sig också att i genomsnitt vart fjärde svar var felaktigt.

Vi har vid ett flertal tillfällen skrivit om trafikregler som gäller cyklister. Nedan ser du exempelvis frågor som polisen svarat på om cykelrelaterad trafik.

Fredrik: Jag vill veta följande. 1: Stämmer det att jag som cyklist om jag cyklar fortare än 30 km/h inte får cykla på befintlig cykelbana utan ska köra på vägen? 2: Om jag som cyklist cyklar 40 km/h på en vägsträcka som är markerad med 30-skyltar. Fortkörning och böter? 3: Händer det att ni mäter cykelhastighet vid fartkontroller?

Polisen: Hej! Du ska cykla på cykelbanan, tänk dock på de relativa hastighetsbegränsningarna, det vill säga anpassa farten till andra trafikanter och till vägförhållanden. 
Fråga 2: Ja det finns en teoretisk risk att du blir fälld för fortkörning. 
3. Vi som cykelpoliser mäter endast hastighet på gångfartssträckor.

Johan: Hur är det med cykelbanor? Jag kör racer, snittar kanske 30/50 km/h, skall jag verkligen cykla på cykelbanor i den farten? Bilister blir vansinniga på mig även om jag kör 30 på en 30-sträcka?

Polisen: Hej! Med nuvarande lagstiftning ska du det. Den ses just nu över och det skulle förvåna mig om den blir kvar.

Markus: Hej! jag undrar vilka fordon utöver de motordrivna som det är förbjudet att åka på när man har druckit. Säg att någon cyklar och är kraftigt berusad. Är det då vårdslös i trafik som tillämpas?

Polisen: Hej! Om du kör så pass vårdslöst berusad på cykel eller orsakar en olycka kan du dömas för vårdslöshet. Detsamma skulle kunna gälla om du som gående vinglar ut i vägbanan.

Emmie: Hej! Jag sitter i rullstol och får ofta arga kommentarer när jag kör på cykelbanan. Min elrullstol går i 15 km/h och det är oftast mycket bättre underlag för mig än på gåbanan. Jag går givetvis inte jämt på cykelbanan, men då min kropp far illa av kullerstenar med mera, är jag så illa tvungen. Hur ser bestämmelserna ut?

Polisen: Hej! Du räknas som gående och ska hålla dig på gångbanan. Man får ju tycka vad man vill om det om du förstår vad jag menar.

Jacob: Hej! Jag har två frågor:
1. Måste man ha fast sken på de främre cykellamporna? 
2. Jag kör med två framlampor, en på högra sidan på styret och en på den vänstra och brukar använda den ena som "blinkers" när jag svänger åt ett håll tillsammans med armen. Svänger jag höger sätter jag den högra lampan på blinkande sken. Är detta tillåtet eller måste man alltid ha fast sken på cykellampor?

Polisen: Hej. Du måste ha vitt fast sken på strålkastare framåt på cykeln, inget annat. Blinkande ljus framåt är det böter på även om din intention är "blinkers", men den lösning är inte kompatibel med lagstiftarens intention. Vad gäller belysning bakåt är det tillåtet med blinkande ljus med ett minimum av 200 blink/minut.

Peter: Finns det någon hastighetsbegräsning på cykelbanorna? Det är ju inte svårt att komma upp i hastigheter över 30 km/h på en modern cykel.

Polisen: Hej Peter, det är samma hastighetsbegränsning som på vägen bredvid, men du ska inte hålla högre hastighet än vad omgivningen tillåter.

Nils: Hur arbetar ni med trafik som hindrar cyklister genom att parkera i cykelfält och på cykelbana? Lagför ni dom på något sätt?

Polisen: Hej. Ja de vi upptäcker får p-böter, Vi har nolltolerans mot detta. 1.000 kronor kostar tilltaget.

Anton: Kan man bli tagen om ens moped går över 45. (Klass 1). Men inte är trimmad?

Polisen: Hej. Ingen cykelfråga men.....Skulle jag träffa på dig och misstänker att din moppe går fortare än 45 km/h kommer jag att provköra den samt kolla hastigheten. Skulle det visa sig att mätaren visar 50 km/h (felmarginal) och uppåt skulle jag ta den i beslag, undersöka och analysera för att se om den var trimmad eller ej. Är den trimmad blir bedöms det oftast olovlig körning samt framförande av oregistrerat fordon samt kanske uppskjutet körkortstillstånd.....Säger bara: trixa inte med moppen.

Ewa: Jag har en fråga - gäller inte cykel. Om man kör bil utan körkort får man böter ? Menar om man glömmer ta med körkortet.

Polisen: Hej. Du måste kunna legitimera dig. Om inte – böter.

Anna: Som bilist lämnar jag ju så klart gående företräde vid övergångsställen men är det jag som bilist eller cyklisten som ska lämna företräde om någon cyklar på ett övergångsställe?

Polisen: Hej Anna, som bilist måste man lämna företräde för en cyklist som leder cykeln. Om cyklisten cyklar över övergångsstället är det den som ska lämna företräde för bilisten.

KR: Jag vet att man får cykla på ett övergångsställe, men att cyklisten då har väjningsplikt mot bilarna. Hur är det med cykelövergångar? Får man gå över där? Och har i så fall bilarna väjningsplikt?

Polisen: Hej! Man får cykla på övergångsställe men måste lämna företräde för annan trafik. Som gångtrafikant ska du gå på övergångsställen och inte i cykelbanan.

Hela chatten finns på polisens facebooksida, klicka här.

Och hur är det med cykel och alkohol? Får man cykla och man är full? Till skillnad mot bilar så finns det ingen promillegräns för cykel. Det har en del tolkat som att det inte finns några regler alls för alkoholintag och cykling – men det är fel. 

Det korta svaret får man genom att läsa Trafikförordningen, 3 kapitlet "Bestämmelser för trafik med fordon, gemensamma bestämmelser". I första paragrafen står: Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Den vägtrafikant som i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som behövs för att undvika trafikolyckor kan dömas för vårdslöshet i trafik och få dagsböter. Det räcker dock inte med att vingla till på vägen utan cyklisten måste ha gjort sig skyldig till ett "medvetet risktagande", till exempel inte stannat vid stopplikt.

Hur stort bötesbeloppet blir beror på vilken förseelse det var. Vårdslöshet i trafik behöver inte innebära att det skett en olycka.

• Läs allt om "styrstångsfylla" här

• Fler cykelrelatarade frågor och svar

• Fler frågor och svar om knepiga bilrelaterade trafikfrågor hittar du här!

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag cyklar och har koll på reglerna som gäller då.
64
16