Toyota: Elon Musk har rätt om bränslecellsbilar

Teslachefen Elon Musk har sagt att vätgas som drivmedel i bilar är ”osannolikt dumt, krångligt, dyrt och farligt”. Nu får han medhåll – från det...
Annons

Teslachefen Elon Musk har sagt att vätgas som drivmedel i bilar är ”osannolikt dumt, krångligt, dyrt och farligt”.

Nu får han medhåll – från det bilföretag i världen som lagt ned mest pengar på forskning om bränslecellsbilen.

”Elon Musk har rätt. Det är bättre att ladda elbilar direkt via en kontakt”, säger Yoshikazu Tanaka, chefsingenjören bakom Toyota Mirai, till nyhetsbyrån Reuters.

”Vi ser inget motsatsförhållande mellan elbilar och vätgasbilar”

Men både Yoshikazu Tanaka och Toyotas styrelseordförande Takeshi Uchiyamada menar att det finns plats för båda teknologierna. Och Toyota tänker definitivt inte ge upp bränslecellsbilen, utan fortsätta investera hårt.

”Vi ser inget motsatsförhållande mellan elbilar och vätgasbilar”, säger Uchiyamada.

Toyota trycker på en av fördelarna med vätgasbilarna: det tar bara fem minuter att tanka. Och även om snabbladdning för elbilar utvecklas är fortfarande skillnaden enorm.

”Även laddtider på 30–40 minuter är fortfarande alldeles för långa för många människor med en stressig vardag”, säger Yoshikazu Tanaka.

Däremot har bränslecellsbilen – än så länge – andra problem: infrastrukturen för tankning måste byggas upp. Toyota, Nissan och Honda bygger tillsammans nu ett nätverk med tankstationer runt om i Japan. Idag finns 91 stationer. En Toyota Mirai har en effektiv räckvidd på 350–400 km.

Mirai lanserades 2014 men har hamnat i skuggan av elbialr och hybrider. Enligt uppgift har Toyota Mirai sålts i 4.300 exemplar – att jämföra med Toyota Prius, som sålt nästan fyra miljoner.

Annons
Annons
Rulla till toppen