Vi provkör Ford Fiesta: ”Förfinad trepip”

PREMIUM Ford påstår att nya Fiesta är Europas ­teknologiskt mest avancerade småbil. ­Att Fiesta kommer att vara med i topp­striden i kommande tester törs vi lova.
Annons

Vad är nytt? Nya Ford Fiesta är ny i ordets rätta bemärkelse och inget har lämnats åt slumpen. Det som hänger med sedan tidigare har förfinats och putsats till. Ny är också en 1,5-liters dieselmotor på 120 hk med bra prestanda kombinerat med låg förbrukning. Bättre utrymmen, styvare chassi, bättre styrning och bromsar, lägre ljudnivå och en för klassen imponerande säkerhetsnivå är standard på alla versioner. ”One-stop-shop” verkar ha varit ett ledord för utbudet. Till Sverige kommer först versionerna Trend och Titanium, till hösten den sportigare ST-line plus lyxiga Vignale och våren 2018 kompletteras programmet med 200 hk starka ST och crossovern Active. Med alla tillval finns närmare 20.000 olika kombinationsmöjligheter. Allt för alla. 

Hur är den att köra?  Som en större bil. Ovanstående förbättringar ger sammantaget en behaglig, säker och körglad bil med god komfort och förlåtande vägegenskaper. Den trecylindriga pigga motorn har fem år i rad belönats med priset ”Engine of the Year” och är nu tystare och mer vibrationsfri än någonsin – utan balansvikter! 

Nördfakta. Robotar har placerat sina bakdelar i sätena 25.000 gånger för att testa hållbarheten. Läderklädseln ska klara allt från utspillt kaffe till fläckar från nya jeans. Det krävs 20 procent mindre kraft att stänga dörrarna jämfört med tidigare. En ny Fiesta lämnar bandet var 68:e sekund. 

Borde jag köpa en? Absolut! Framför allt om du vill åka säkert med allt från vingelvarning till full autobroms. Det rekommenderade priset är 173.300. Men se upp! Tillvalslistan är diger och det är lätt att bli förförd av alla snygga fälgar, färger, fräna säten, ljudanläggningar från B&O och annat. Då rusar priset snart upp till betydligt högre nivåer. Vilket också är bilens akilleshäl. Men vinterpaketet med värme i ratt, vindruta och spolarmunstycken för 3.000 kr plus stänkskydd och riktigt reservhjul för 500 bagis stycket är rimliga tillägg. 

Vi provkör Ford Fiesta:
Se upp för tillvalslistan, det kan bli dyrt…
TEKNISKA DATA: Ford Fiesta Titanium 1,0 EcoBoost

MOTOR: Trecylindrig, bensin, 998 cm3, 100 hk vid 4.500–6.500 r/min, 170 Nm vid 1.500–4.000 r/min, manuell 6-växlad låda.

KAROSS: L/b/h 4.040/1.783/1.476 mm. Axelavstånd 2.493 mm. Tjänstevikt 1.163 kg. Bagagevolym utan/med nedfällt ryggstöd 303/984 liter. 

PRESTANDA: 0–100 km/h 10,5 sek. Toppfart 183 km/h. Förbrukning 4,3 l/100 km. CO2 97 g/km. 

PRIS: Från 173.300 kr. Automat + 12.000 kr. 

Plus: Förfinad vibrationsfri trepip. För klassen fina vägegenskaper. Hög säkerhet som standard i alla versioner. Bra styrning och åkkomfort.

Minus: Klimatanläggning, navigation, dödavinkelövervakning, stänkskydd och reservhjul med mera kostar extra.

Annons
Annons
Rulla till toppen