Se Cummins 2.000 hk dieselmotor explodera

Dieselmotorer är kända för att vara väldigt stabilt byggda. Men någonstans finns en gräns, vilket motorbyggarna på D&J Precision Machine och Firepunk Diesel, Ohio i...
Annons

Dieselmotorer är kända för att vara väldigt stabilt byggda. Men någonstans finns en gräns, vilket motorbyggarna på D&J Precision Machine och Firepunk Diesel, Ohio i USA, blev varse.

Vi tror att det är en sexcylindrig 6,7-liters Cummins Turbo Diesel som sitter i motorbromsbänken. Den har trimmats med bland annat tre turboaggregat. Enligt de uppgifter som framkommit kring videon testade man ett laddtryck på tio bar (!) vilket skulle ge runt 2.000 hk. Men precis där gick hållbarhetsgränsen.

I videon nedan så börjar episoden med bromsbänken vid 3:17 in i filmen. Tittar man bilderna nedan så är det tydligt att motorblocket separerar. Det är inte några enstaka kolvar eller vevstakar som packar ihop utan det är verkligen en brutal skrotning.

Efter explosionen återstår bara några sista dödsryckningar då vevaxeln till slut slutar snurra.

En tacksamhetens tanke kan man skänka till det faktum att det här hände i ett bromsrum, och inte på en landsväg eller dragstrip. Då hade någon kunnat bli träffad och skadad av kringflygande metalldelar.

 

Se Cummins 2.000 hk dieselmotor explodera
Ingen vacker syn, det här kommer att ta ett tag att städa upp.
Se Cummins 2.000 hk dieselmotor explodera
Den raka Cummins-sexan har separerat motorblocket i två delar. Det går inte att trycka in hur mycket bränsle som helst i ett förbränningsrum, eftersom diesel inte går att komprimera (som luft).
Annons
Annons
Rulla till toppen