Klart för test – självkörande bussar ska ut i trafiken

Transportstyrelsen har gett klartecken för självkörande bussar på allmän väg i Sverige. Hastigheten är mycket låg och bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg.

Klart för test – självkörande bussar ska ut i trafiken
De självkörande bussarna har plats för 12 passagerare och ska testköras på en 1,5 km lång sträcka.

Sedan 1 juli 2017 får Transportstyrelsen utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg. Volvo har kommit långt med tester av självkörande bilar i Sverige, men nu ska även självkörande bussar inleda testverksamhet.  

"Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen", säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Först ut är två självkörande bussar som ska rulla en sträcka på 1,5 kilometer mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista, norr om Stockholm. Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. Gps och sensorer läser av omgivningen under färd och säkerställer att fordonet inte avviker mer än några centimeter i sidled från den virtuella rälsen.

Bussarna saknar ratt men kan styras med hjälp av en styrpinne. Eftersom lagstiftningen kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet kommer att finnas en förare ombord på bussarna. Föraren ska kunna hantera hinder som finns i bussens färdväg. Hastigheten kommer att vara låg inledningsskedet, bara 20 km/h.

Det är bussbolaget Nobina som står bakom försöksverksamheten som ska pågå i sex månader. Bussarna är eldrivna och tillverkade av franska Easymile. De har plats för 12 passagerare, varav sex sittande.

Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare sju ansökningar om försök med självkörande fordon, och fler väntas inkomma.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Självkörande bussar kommer att förändra världen.
38
19