Golf är en av VW:s viktigaste inkomstkällor, vilket den behöver fortsätta att vara eftersom VW planerar att bekosta utvecklingen av elektrifierade fordon med inkomster från Golf. Dessutom är det viktigt med succé när nu VW långsamt avvecklar dieselmotorerna, en marknad som tidigare varit en guldgruva.
Den åttonde generationen av Golf kommer något senare än väntat, och detta beroende på en viss dieselskandal som kom emellan. Men 2019 kan vi vänta oss att få se Golf VIII i Europa.
Nästa generation kommer att fortsätta byggas på MQB-plattformen, vilken den delar med många modeller inom VW-koncernen, allt från Audi TT till VW:s stora suv, Atlas. Det blir relativt små tekniska förändringar jämfört med nuvarande generation och den behåller nuvarande proportioner.
Största utseendemässiga förändringen kommar att ske i fronten. ”Det blir en blinkning till VW:s ansikte som det såg ut några generationer tillbaka”, skriver Car and Driver.
Golfen R kommer att få en större förändring, bland annat blir den betydligt bredare än den är idag.
Elektroniken ska uppdateras för att bland annat kunna använda ett nytt användargränssnitt som klarar svepning och gestfunktionalitet.
På motorsidan ser vi inledningsvis en 3-cylindrig 1-litersmotor, 1,5-liters fyrcylindrig turbomotor, en 2,0-liters GTI och eventuellt en 3,0-liters V6 i Golf R. Europa kommer också att få en 2,0-liters dieselmotorer.
De fyrcylindriga motorerna kommer sannolikt att vara utrustade med ett 48-volts hybridsystem, medan den batteridrivna e-Golfen kommer att sluta tillverkas till förmån för andra elbilar från VW.
Vi räknar med sexväxlad manuell eller sju-växlad dubbelkopplingslåda.
Pris väntas hamna nära nuvarande priser, som i dags dato är från 199.900 kronor.