Organiserad ”biltvätt” omsätter miljardbelopp

PREMIUM Det pågår en organiserad biltvätt med miljardomsättning och antalet falska bilar som cirkulerar i Europa ökar. Du vill inte köpa en "identitetstvättad" bil.
Annons

Det försvinner 23 bilar om dagen och fyra av dem återfinns aldrig.

En del fall är rena försäkringsbedrägerier. Bilen står gömd i en lada i väntan på att försäkringspengarna ska betalas ut. Men de allra flesta bilarna lämnar landet, där de ”tvättas” till oigenkännlighet. Rutinerade yrkesmän slipar bort de gamla chassinumren och sätter dit nya. Därefter registreras bilen in med ny identitet och säljs på begagnatmarknaden. Utan att du anar något kan det alltså vara din vita BMW 335i som är till salu på Blocket – men med nya registreringsskyltar. Biltvätten är fullbordad och pengarna hamnar i de kriminellas fickor.

I slutänden är det vi försäkringstagare som får betala i form av högre självrisk och dyrare premier. Men hur lätt är det egentligen att stjäla en bil idag? Hur går det till? Och vilka märken är mest drabbade?

Det positiva är att antalet efterlysta bilar har minskat stadigt sedan 1990-talet när immobilisern blev standard. Det elektroniska stöldskyddet gjorde att biltjuvar som ”Kenta kofot” och ”Benke bladfjäder” kunde lägga ner sin verksamhet – bilarna gick inte att tjuvkoppla längre.

Nu är det istället en annan form av bilstölder som blir vanligare. Det är lätt att komma över utrustning som kan manipulera de elektroniska låsen. Idag behöver tjuvarna inte ”bryta” sig in i bilarna. De organiserade bilstölderna har övertagits av nätverk som tjänar enorma pengar. Inte sällan har de en bakgrund från bilbranschen. För att stjäla en bil idag krävs både kunskap och pengar. Utrustningen som krävs för att manipulera stöldlåset på exklusiva bilar är extremt dyr, vilket gör att få har råd att införskaffa den. 

Sju av tio bilar försvinner med nyckel

Av alla de bilar som får ”fötter” är drygt 90 procent rena stölder. Resten består av försäkringsbedrägerier och felparkeringar. Bilägaren har varit på Ullared och drabbats av ”stresshjärna” och glömt var bilen parkerades, men i det ögonblicket är det lätt att tro att bilen blivit stulen. Hyrbilsfirmor har ett stort huvudbry med bilar som hyrs under falsk identitet för att aldrig återvända. Slutligen har vi personbilsrånen, som består av en försvinnande liten del av de försvunna bilarna.

Under hösten har det förekommit en våg av personbilsrån i storstäderna. Tidigare har rånarna främst gett sig på lyxbilar men nu har även enklare bilar blivit intressanta rånbyten. Det är ett trendbrott och det troliga är att bilarna stjäls för att användas till annan typ av kriminell verksamhet, med kopplingar till de kriminella nätverken i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vad kan man själv göra för att inte bidra till denna miljardindustri? Finns det något sätt att skydda sig?

Det faktum att 72 procent av alla bilar stjäls med originalnyckel innebär att tjuven på ett eller annat vis har kommit över dina bilnycklar. Potentiellt skulle antalet stulna fordon kunna minska bara genom en bättre nyckelhantering. Det gäller såväl för bilhallar som för biluthyrningsfirmor. Men även för oss ägare.

Det räcker med en kort stunds ouppmärksamhet så har tjuven tagit bilnyckeln ur din jackficka på restaurangen. Eller från omklädningsrummet när du spelar tennis. Det är inte alls ovanligt att tjuvarna bryter sig in i bostaden och tar bilnycklarna från hallbordet medan du sover.

Organiserad
Tjuvarna riktar in sig på specifika bilmodeller. På sistone har Toyota Hilux och Nissan Navara blivit attraktiva bland stöldligorna. Tjuvarna kan följa efter dig för att se var bilen står parkerad på natten.
Organiserad

Reservdelsstölder för hundratals miljoner

Ett annat tilltagande problem är den lavinartade ökningen av reservdelsstölder. Sedan 2011 har det skett en ökning på 85 procent. Värst drabbade är bilmärken som BMW, Mercedes, Volvo och Volkswagen. De mest attraktiva komponenterna är huvudstrålkastare, rattar, krockkuddar och navigationssystem.

2016 uppgick skadekostnaderna för de här stölderna till 221 miljoner kronor.

Vi har talat med polis och försäkringsbolag som inte ser någon hejd på problemen. Polisen kan ”se” hur ligorna förflyttar sig längs med vägarna. Om de följer E18 och det har förekommit stölder i Skövde under natten kan man ge sig tusan på att de dyker upp i Örebro natten därpå. Ligorna arbetar mycket systematiskt. Och även om DNA-märkning inte fysiskt förhindrar stölder försvårar det för tjuven och ökar risken för att knytas till ett brott.

De så kallade ”ärliga stölderna” av bilar och reservdelar är rena beställningsjobben. Någonstans finns det en efterfrågan och en beställare. Bland de mest efterlysta bilarna finns Volvo, Volkswagen, Audi, Saab och BMW. Anledningen till varför Volvo och Saab är överrepresenterade i statistiken beror delvis på att det fortfarande finns många ”lättstulna” gamla bilar kvar i omlopp, även om de håller på att fasas ut. Men alla bilar stjäls inte av utländska ligor, det förekommer även en inhemsk marknad.

I de fall bilar försvinner utan nyckel har tjuvarna använt utrustning som gör att de kan ”koppla upp sig” mot din nyckel. Det räcker att stå i närheten av den för att läsa av dess data som man sedan överför till en annan nyckel. Även om tjuven blir stoppad ett par hundra meter längre ner på gatan finns det inga yttre tecken som tyder på att bilen är stulen. Stölderna sker nattetid och bilarna rullas sedan in i en lastbil som transporterar dem ut ur landet. 

Det räcker att stå i närheten av nyckeln för att läsa av den

Försäkringsbolagens utredare, polis och tull samarbetar över nationsgränserna för att upptäcka bedrägerier och bekämpa internationella stöldligor. EU innebär som bekant fri rörlighet av människor, varor, tjänster och kapital – men det innebär även en ökad rörlighet för kriminalitet. Det går att komma ganska långt innan tjuven stöter på en första gränskontroll.

Organiserad

Situationen i Sverige är annorlunda jämfört med länderna på kontinenten eftersom vi är omgärdade av vatten. Det begränsar möjligheterna för tjuvarna att snabbt ta sig ut ur landet. Tjuven måste antingen passera färjelägena, Öresundsbron eller ta sig ut genom Finland, men det är en lång och riskabel omväg. Har du en GPS-spårare monterad kan polisen i bästa fall hinna få fatt i bilen innan den hunnit lämna landet. 

Tullen är de som har störst möjlighet att rutinmässigt gå igenom fordon som lämnar landet men det ingår inte i deras arbetsbeskrivning. Arbetet syftar till att motverka att det kommer in illegala saker i landet – inte att de förs ut. Tullen har tidigare genomfört framgångsrika operationer där man kunnat se en direkt minskning av antalet stulna bilar. För att tullen rutinmässigt ska kunna kontrollera misstänkta fordon krävs en lagändring som ger tullen ökade befogenheter och resurser.

Som konsument finns det däremot flera sätt att skydda sig från att bli utsatt för stöld samt en rad saker man bör vara vaksam på när man köper en importerad bil eller begagnad bil som verkar för bra för att vara sann.

Falska bilar cirkulerar i europa 

En bil du köper på Blocket till ett riktigt bra pris kan i själva verket vara din grannes stulna bil. Allt fler bilar som stjäls lämnar landet där de ”rentvättas” och får en ny identitet för att så småningom återvända till den svenska begagnatmarknaden. Det säger Torbjörn Serrander, utredningsinspektör på Larmtjänst.

Organiserad

• Vad är en falsk bil?

”Det är en bil som av någon anledning fått sin identitet utbytt genom att man bytt ut chassinumret. Det kan vara en stulen bil eller en krockskadad bil.”

• Hur går det till att ”tvätta” en bil?

”Det vanligaste är att en krockskadad bil köps billigt för att på så vis komma över originalhandlingarna. Därefter stjäls en likadan bil som fraktas ur landet. Vanligtvis till Baltikum eller Polen. Där överförs chassinumret från den brunna eller krockskadade bilen till den stulna bilen. Sedan registreras bilen in. I flera länder på kontinenten och Östeuropa görs ingen fysisk kontroll av bilarna vid inregistrering utan det granskas i princip bara att handlingarna är i sin ordning. Vips så är den stulna bilen inregistrerad med en sjyst identitet! Därefter importeras bilen till Tyskland, Sverige eller vilket annat land som helst. Så lätt är det att tvätta en bil.”

• Vad händer sedan?

”Risken är att köparen inte anar något. Man har hittat ett intressant objekt på mobile.de, Blocket eller hos någon bilhandlare. Eftersom handlingarna ser ut att vara i sin ordning och priset är ”så bra” finns inget skäl att tveka! Eller? Om det verkar för bra för att vara sant är det inte sant brukar jag säga.”

• Men kan man inte ha lite tur och göra ett klipp menar du?

”Jovisst. Men om man hittat ett objekt som är billigare än det borde vara borde man dra öronen åt sig och göra en nogrann kontroll.”

• Hur vet bilköparen att det är en så kallad falsk bil?

”Först och främst bör servicebok finnas. Ta alltid för vana att kontrollera chassinumret. Det finns präglat på olika ställen i bilen, platsen kan skilja sig från bilmärke till bilmärke så det får man kolla upp. Hur ser det ut? Är det rakt? Eller har vissa siffror hamnat på sniskan? Om svaret är ja har du att göra med en falsk bil. Chassinumrena som präglas från fabrik är perfekta och det går inte att ta miste på.”

”Jag tycker också att man borde kontrollera bilens chassinummer mot generalagenten. Hur var bilen utrustad vid försäljningstillfället? Stämmer utrustningsnivån överrens med det exemplar du har framför dig. Stämmer färgen? Har den panoromaglastak? Taklucka?”

• Vad händer om man har köpt en falsk bil?

”Förutom att man har finansierat organiserad kriminalitet riskerar man att bli av med bilen den dag det uppdagas. 2003 avskaffades lagen om köp i god tro och det innebär att bilköparen inte kan hävda att köpet gjorts i god tro om det visar sig att den är stulen. Du blir helt enkelt av med den utan ersättning.”

• Hur bekämpar polisen den här typen av brottslighet?

”Vi samarbetar med polis och gränstull i andra länder och jobbar för att det ska bli bättre besiktningsrutiner både på hemmaplan och utomlands. I Sverige inregistreras drygt 30.000 bilar årligen. Här har vi den fördelen att alla bilar som registreras in måste genomgå en fysisk besiktning. I samband med den kontrollen kan vi bli bättre på att känna igen en falsk bil. Jag tycker det borde vara ett krav att varje besiktningsstation har den kunskapen.”

• Hur förklarar du att 72 procent av alla bilar som är efterlysta försvinner med originalnyckeln?

”Det är en bra fråga. Tjuvarna kommer över nycklarna på ett eller annat sätt. Jag kan bara uttala mig om de bilar vi påträffar igen. Men min gissning är att det ligger en stor andel bedrägerier bakom försvinnandena. Hyrbilar som försvinner. När jag får höra att en splitterny Volvo har försvunnit blir jag alltid misstänksam. Vi har hittills inte stött på något fall där en Volvo stulits genom att man knäckt det elektroniska kodlåset. Vi vet att det förekommer en hel del leasing- och försäkringsbedrägerier med ett stort mörkertal. Det är inte ovanligt att bilen påträffas kort efter att ägaren fått avslag från sitt försäkringsbolag. Men sedan vet vi också att det förekommer avancerad apparatur på marknaden som kan knäcka de elektroniska stöld- och startlåsen. Det räcker med att tjuven står i närheten av originalnyckeln och läser av dess data.”

• Har det blivit lättare att stjäla bilar idag? 

”Både ja och nej. Idag behöver tjuven inte längre göra åverkan på bilarna genom att först bryta sig in i dem för att sedan bryta ratt- och tändningslås. Det kan låta enkelt att stjäla en bil med den här apparturen, att det ”bara” är att koppla upp sig mot bilen. Men denna utrustning kräver professionell kunskap och är dessutom väldigt dyr.”

• Du är mer bekymrad över reservdelsstölderna ?

”När det kommer till reservdelsstölderna är vi förbryllade över den kopiösa mängden som stjäls. Jag blir fundersam på var alla delar tar vägen. Hur många krockskador kan det finnas? Mycket lämnar landet men en hel del blir kvar i Sverige också. Och jag tror att både bilar och reservdelar vandrar mycket längre i världen än vi tidigare vetat om. Kanske hamnar det på något internetsajt?”

• Ser du någon lösning på problemen?

”Visst går det att bygga pansarvagnar till bilar, men vi ska ju kunna använda bilarna också. Och vad händer om de inte går att stjäla? Då kanske personrånen ökar. För ett par år sedan hade vi en våg av personrån av främst Range Rover, Mercedes och Porsche. Och nu i höstas kunde vi se att personrånen kommit tillbaka.”

Organiserad
Även om tjuvarna är otroligt skickliga på att manipulera chassinumrena finns det alltid små detaljer som kan avslöja dem.

Kolla chassinumret

Alla europeiska och amerikanska bilar efter 1981 har ett 17-siffrigt chassinummer. Vanligast är att du hittar det på instrumentpanelen strax under vindrutan och du ser det lättast utifrån.

Men det gäller inte alla bilar. Chassinumret förekommer även på en klisterlappar som kan sitta i dörrkarmen. Även dessa kan vara förfalskade. Ofta kan det även vara präglat på motorn, motorhuven, i plåten vid instegslisten eller runt andra motordelar.

Samma chassinummer bör finnas i bilens dokumentation, regbevis, försäkringsbrev, och polisrapporter. Är du det minsta tveksam, ta kontakt med Larmtjänst eller biltillverkaren.

Så kollar du att bilen är äkta 

1. Är erbjudandet för bra för att vara sant är det förmodligen det.

2. Finns servicebok och registreringsbevis, är säljare och ägare samma person?

3. Kontrollera chassinumret. Det finns på olika ställen beroende på tillverkare. 

4. Stäm av chassinumret mot generalagenten. Stämmer specifikation och lackfärg överens med hur bilen var utrustad från fabrik? Om skillnaderna är för stora har du troligtvis att göra med en falsk bil.

5. Beställ Carfax på bilen. Det är ingen garanti, men kan ge en hint om bilens historia. Har den varit krockad, vattenskadad eller liknande?

6. Prata om möjligt med tidigare ägare.

7. Som privatperson omfattas du inte av konsumentköplagen och riskerar att bilen beslagtas.

8. Kontrollera antalet bilnycklar.

Så minskar du risken för stöld

• Rattkrycka innebär att något måste brytas upp. Allt som försvårar för tjuven är bra.

• Ett ordentligt billarm är ett minimikrav. 

• DNA-märk stöldbegärliga delar. En flaska räcker till att pensla det som behövs.

• Tänk på var du parkerar. Ställ dig gärna där det är upplyst och folk i rörelse.

• Om du har ett garage, använd det.

• Var rädd om dina bilnycklar, lämna dem inte i omklädningsrummet.

• En GPS-tracker gör det möjligt att se var din bil befinner sig.

• Töm bilen på värdesaker för att inte råka ut för inbrott.

• Se till att din bil låses ordentligt. Det förekommer utrustning som slår ut ”låssignalen” från din nyckel. Känn efter i handtaget att bilen verkligen har gått i lås.

Gömd GPS-sändare kan avslöja positionen

Om du monterar en gömd GPS-sändare på din bil ökar chansen att hitta den. Du kan se var bilen befinner sig i realtid vilket underlättar för polisen att ta fast tjuven. Det gäller dock att placera sändaren så att tjuven inte hittar den. Av förklarliga skäl kan vi inte tipsa om bra placeringar för detta.   

Allt fler försäkringsbolag kräver detta för att försäkra dyrbara bilar. En annan fördel med moderna bilars uppkopplade system är att de har inbyggda GPS-sändare. Som förvisso går att stänga av.

Resvägarna ut i Europa

När en bil får ”fötter” nere på kontinenten kan den färdas långa sträckor på kort tid eftersom gränskontroller saknas mellan länderna i Europa. Efterlysta bilar har till och med påträffats i ”stan-länderna”, det vill säga de forna Sovjetstaterna Kazakstan, Tadzjikistan med flera.

Organiserad
De röda markeringarna är DNA som syns i UV-ljus. En dekal i rutan som vittnar om att bilen är märkt har en avskräckande effekt.

DNA-märkning kan binda tjuven till bilen 

Att helt skydda sig från reservdelsstölder är omöjligt. Genom att märka delar med DNA kan man avskräcka tjuven och göra delarna spårbara. Det säger Pär Sandevik på företaget Smartsand.

• Varör stjäls det så mycket reservdelar? 

”Att det lagas och repareras krockskadade bilar från USA är en anledning. Ofta är reservdelsstölderna beställningsjobb. Mycket går åt till att reparera skadade och stulna bilar. Försäkringsbolagens statistik visar att det främst är krockkuddar och rattar som stjäls.”

• Vart tar delarna vägen?

”Det mesta försvinner ut ur landet mot Baltikum och Östeuropa men en hel del förser även den inhemska marknaden.”

• Vad är märk-DNA?

”Det användes ursprungligen av det amerikanska försvaret för att märka reservdelar och komponenter till stridsfordon. Genom att lysa med en UV-lampa kunde man snabbt kontrollera att inget hade manipulerats i fordonen. Därefter började märk-DNA användas i samband med värdetransporter, genom att ha duschar med märk-DNA som fastande på rånarna.”

• Vems DNA är det?

”Det är ett DNA som utvinns ur växter. Märk-DNA innehåller tre komponenter: lack som får det att fästa, DNA som gör det unikt och spårbart samt fluorescerande medel som gör att det blir synligt när man belyser det med ultraviolett ljus. Det är alltså inget som syns med blotta ögat. Varje kund får en unik kod.”

• Hur fungerar det?

”Antingen beställer du ett hemmakit och penslar de delar du vill märka själv eller så anlitar du ett företag som är specialiserade på detta. Du får ett unikt DNA som är kopplat till ett nationellt register. Spray används främst på fälgar.”

• Var ska jag pensla?

”Gärna så synligt som möjligt och framför allt på de saker som är stöldbegärliga. Du kan också märka hemelektronik, smycken, klockor, tavlor, verktyg, cyklar med mera.”

• Hur mycket kostar det?

”Det varierar, men från cirka 700 kronor och uppåt.”

• Hur länge sitter det kvar?

”Det går inte att ”tvätta bort”. På huden sitter det i cirka 4–6 veckor. På bildelar håller märkningen i cirka fem år.”

• Vilka är fördelarna?

”Tjuvarna letar ju primärt efter bilar med minsta möjliga motstånd och risk. Vem gör sig besvär att stjäla en salmonellasmittad oxfilé? På samma sätt ser tjuven att bilen är märkt om den har dekaler från Smart-DNA och det kan hända att detta gör att de väljer en annan bil istället. Polisen kan binda en kriminell person eller stulet gods till en brottsplats.”

• Har det haft någon effekt?

”Vi har sett en minskning i samband med att det introducrades på marknaden. Om man skulle bli stoppad med stöldgodset är det lätt att se vem grejerna tillhör.”

Organiserad
Förfalskade chassiplåtar.
Organiserad
DNA-märkta bromsar.

Annons
Annons
Rulla till toppen