Volvo kan starta tillverkning av kinesiska systermärket Lynk & Co

Volvos systermärke Lynk & Co kan komma att byggas på Volvos fabrik i Belgien. Det kinesiska märket kan även få tillgång till Volvos europeiska service- och logistikinfrastruktur, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Volvo kan starta tillverkning av kinesiska systermärket Lynk & Co
Lynk kan byggas på Volvos fabriker när den globala satsningen inleds.

Geely, ägare till både Volvo och Lynk & Co, inledde nyligen försäljningen av den första Lynk-modellen, 01 SUV, i Kina. Utgångspriset är 158.800 yuan (200.000 kronor) och den har redan har sålts i mer än 6.000 exemplar. 

01 byggs fabriken i Luqiao, 350 km söder om Shanghai, samma fabrik som Volvo XC40 tillverkas i. Planen är att börja sälja 01 utanför Kina under 2019, då med start i Europa.

Håkan Samuelsson säger till Autonews att Volvo kan tänka sig att bygga suv-modellen i sin fabrik i Gent, Belgien, om och när Lynk vill expandera till Europa.

Autonews skriver att en "Made in Europe"-stämpel skulle förbättra chanserna för det kinesiska märket att slå på den internationella marknaden när de tar upp kampen mot bilproducenter som Volkswagen Group, vilka har dominerat marknaden i Kina i ett decennium. 

"Om och när de bestämmer sig för att satsa globalt, Europa och eventuellt även USA, kan vi hjälpa dem att göra inträdet enklare", säger Samuelsson.

Alain Visser, vd för Lynk & Vo, utryckte redan i höstas att man tittar på tillverkningsmöjligheter hos Volvo. En talesman från Geely bekräftar nu att Lynk granskar möjligheten att tillverka bilarna i Europa.

Lynk & Co lanserades 2016 och är tänkt att rikta sig till yngre köpare. Volvo äger 30 procent, medan Geely Automobile Holdings har 50 procent. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kan tänka mig att köpa en Lynk om den tillverkas på Volvos fabriker i Europa.
81
25