Felix Wankel nöjde sig inte med att utveckla en helt egen motortyp. Han var också aktiv i nazistpartiet – innan han kastades ut – och sattes i fängelse i Frankrike. Här är historien om wankelmotorns uppfinnare.
Av: Erik Söderholm
Publicerad: 2018-02-04 Uppdaterad: 2019-12-19
Annons
Wankelmotorns skapare hade ingen universitetsutbildning men insåg snabbt att tekniken hade vissa intressanta fördelar jämfört med vanliga förbränningsmotorer, och ägnade i princip hela sitt liv åt den kluriga konstruktionen.
När han inte spenderade sin tid i nazistpartiet eller i fängelse, vill säga.
Men det återkommer vi till. Felix Wankel var motorintresserad redan som barn men hade sedan inte råd att utbilda sig på universitetet. Han lärde sig hur förbränningstekniken fungerade helt själv och talade som 17-åring om för sina vänner att han skulle uppfinna en ny typ av motor. Några år senare hade han fått den att fungera.
Nazistkarriären gick inget vidare
Felix Wankel var medlem i flera högerorienterade och antisemitiska orgnisationer. Han gick med i nazistpartiet som 20-åring och fick vid ett tillfälle diskutera teknik och utbildning med Adolf Hitler.
Men hans karriär inom nazistpartiet gick trots det inget vidare. Wankel ville införa mer militärträning i ungdomsförbundet men hans ”motståndare” Robert Wagner höll inte med. Han lyckades få Wankel utesluten ur nazistpartiet och senare också arresterad.
Fem månader senare blev han frisläppt efter att Hitler själv, tillsammans med hans rådgivare i ekonomifrågor, ingripit. De gillade Wankels tekniska uppfinningsrikedom. Wankel försökte gå med i nazistpartiet igen men fick inte. Senare blev han dock medlem i SS, men även där blev han senare utesluten.
Fängslad igen under kriget
Det dröjde inte många år innan Felix Wankel skakade galler igen. Han utvecklade komponenter till tyska flygvapnet och flottan för BMW och Daimler-Benz men hamnade i franskt fängelse och tvingades stoppa utvecklingen av delarna.
Efter kriget tog utvecklingen fart på allvar. 1964 lanserades den första bilen med Wankelmotor, NSU Spider, med motorn monterad under bagagerumsgolvet. En sådan modell är det ingen som vågar utveckla idag!
Wankelmotorer brukar ha en extremt mjuk gång och fin kraftutveckling på höga varv men är också kända för att ha högre förbrukning än vanliga förbränningsmotorer, och högre oljekonsumtion.
Annons
Annons
Prenumerant? Efter 3 april behöver du uppdatera ditt konto. Läs mer här.