Överraskningen: Så dyra är laddhybriderna att serva

PREMIUM En elbil brukar vara mycket billigare att serva än en bil med förbränningsmotor. Men för laddhybrider kan servicekostnaden istället bli mycket högre, visar vår granskning av totalt 50 bensin-, diesel-, laddhybrid- och elbilar.
Annons

Det är lätt att bara titta på prislappen när det är dags att byta bil. Men riktigt så enkelt är det inte. Ägandekostnaden över tid är mycket viktigare – och då kan en elbil eller laddhybrid, som visserligen är dyrare att köpa – ändå bli billigare i längden.

En viktig punkt i ägandekostnaderna är service. När bilsäljarna har låg marginal på själva bilen är det viktigt för dem att istället tjäna pengar på servicen.

Vår granskning visar att en elbil oftast är billigare att serva än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor. Men det gäller inte för laddhybrider. Där är det i princip två drivlinor som ”bakats ihop”, och det kan istället öka servicekostnaden.

Bensindrivna Renault Clio kostar kostar mer än tre gånger mer att serva än elbilen Zoe

Överraskningen: Så dyra är laddhybriderna att serva
Volkswagens populära laddhybrid Passat GTE kostar 6.400 kronor mer att serva än dieseldrivna Passat TDI under de första 6.000 milen.

Ett exempel är Hyundai Ioniq. Den eldrivna versionen har en servicekostnad på 6.608 kronor för de första 6.000 milen. Hybridmodellen och laddhybriden, som båda har bensinmotor, kostar hela 15.178 kronor att serva under samma sträcka.

Ännu större är skillnaden för Renault Zoe, jämfört med bensindrivna Renault Clio Energy TCe 90. Den kostar mer än tre gånger mer att serva. För eldrivna Volkswagen e-Golf är skillnaden betydligt mindre mot bensindrivna Golf TSI.

Allra värst i vår granskning är faktiskt hybridbilarna, alltså bilmodeller med bensinmotor och elmotor men som inte kan laddas i uttag. Snittservicekostnaden för våra granskade modeller är nästan 14.000 kronor, att jämföra med bara 5.000 kronor för elbilarna och 12.000 för laddhybriderna.

Det är kanske inte så konstigt att Porsche Panamera är dyrast av alla modeller att serva i vår granskning, men bland de mer ”vanliga” modellerna sticker lilla småbilen Lexus UX ut. Den kostar nästan 17.000 kronor att serva under de första 6.000 milen, eller nästan tre kronor milen bara för servicen. Å andra sidan får Lexus verkstäder ofta mycket höga betyg av ägarna i vår begagnatdatabas.

Överraskningen: Så dyra är laddhybriderna att serva
Volvo tar ganska bra betalt för servicen oavsett bränsle. Mellan 10.000 och 12.400 kronor för de första 6.000 milen.

Laddhybriderna i vår granskning är alltså betydligt dyrare än både elbilarna och de vanliga bensin- och dieselbilarna att serva. Det gäller alltså att ladda och köra så mycket som möjligt på el för att väga upp merkostnaden.

Laddhybriden Volkswagen Passat GTE är hela 6.400 kronor dyrare att serva än dieselmodellen. För Volvos laddhybrider är skillnaden obefintlig jämfört med de dieseldrivna versionerna.

Kom ihåg att servicekostnaden bara är en liten del av alla ägandekostnader

Det är också intressant att jämföra servicekostnaden mellan olika verkstäder. Ibland är det billigare att serva utanför storstäderna, men behöver du åka en bit får du också räkna med reskostnaden och tidsåtgången.

Laddhybrider är komplicerade konstruktioner med avancerad teknik där allt ska funka tillsammans. För att undvika fel och höga verkstadsnotor är det viktigt att bilen servas enligt planen.

Men kom också ihåg att servicekostnaden bara är en liten del av alla ägandekostnader – värdetappet ”kostar” dig till exempel mycket mer än så. Och om den laddas och körs på el kan laddhybriden ändå bli mycket billigare att äga i längden.

Servicekostnad elbilar

Bilmodell Servicekostnad
Hyundai Ioniq Electric 6.608:–
Hyundai Kona Electric 6.444:–
Nissan Leaf (nya modellen) 3.625:–
Kia e-Niro 4.936:–
Kia e-Soul 4.936:–
Renault Zoe 41 kWh (gamla modellen) 2.645:–
Volkswagen e-Golf 6.043:–

Servicekostnad laddhybrider

Bilmodell Servicekostnad
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid 15.178:–
Kia Niro Plug-in Hybrid 11.220:–
Kia Optima SW Plug-in Hybrid 9.500:–
Mercedes GLC 350 e 14.724:–
Mitsubishi Outlander PHEV 9.651:–
Toyota Prius Plug-in Hybrid 11.044:–
Volkswagen Golf GTE 14.300:–
Volkswagen Passat GTE 13.900:–
Volvo V60 T8 Twin Engine 12.365:–
Volvo V90 T8 Twin Engine 11.044:–
Volvo XC40 T5 Twin Engine 11.044:–
Volvo XC60 T8 Twin Engine 10.989:–
Volvo XC90 T8 Twin Engine 11.044:–

Servicekostnad hybridbilar

Bilmodell Servicekostnad
Hyundai Ioniq Hybrid 15.178:–
Kia Niro Hybrid 15.180:–
Lexus UX 250h AWD 16.779:–
Toyota Auris Hybrid Sports Touring 12.484:–
Toyota C-HR 12.458:–
Toyota Corolla Hybrid 13.066:–
Toyota Prius 12.443:–

Servicekostnad bensin- och dieselbilar (som jämförelse)

Bilmodell Servicekostnad
BMW 320d xDrive Touring 3.895:–
Ford Focus 1,0 Ecoboost 125 9.624:–
Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 AWD 13.020:–
Hyundai i30 1,4 Turbo 12.933:–
Kia Ceed 1,0 T-GDi 120 9.418:–
Kia Sportage 1,6 10.099:–
Mazda 3 Skyactiv-G 2,0 12.685:–
Mercedes C 220d Kombi 10.536:–
Mercedes E 220d Kombi 11.491:–
Porsche Cayenne S 14.236:–
Porsche Panamera 4S 23.501:–
Renault Clio Energy TCe 90 8.891:–
Skoda Scala TSI 150 DSG7 8.890:– 
Volkswagen Golf TSI 130 ACT 9.379:–
Volkswagen Golf TSI 130 ACT DSG 9.829:– 
Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 4Motion 7.499:–
Volvo V60 D4 AWD 12.073:–
Volvo V60 Cross Country D4 AWD 11.683:–
Volvo V90 D4 11.448:–
Volvo V90 D5 AWD 10.784:–
Volvo XC40 D4 AWD Polestar 9.758:–
Volvo XC60 D4 AWD 10.411:–
Volvo XC90 D5 AWD 10.258:–

Servicekostnad per bränsle

Bränsle Servicekostnad snitt
Bensin 11.771:–
Diesel 10.238:–
El 5.034:–
Hybrid 13.941:–
Laddhybrid 12.000:–

Uppgifterna är hämtade från auto motor & sports tester från 2016 och framåt, och gäller för de första 6.000 milen.

Annons
Annons
Rulla till toppen