Nya bilar har otroligt mycket bättre krockskydd än gamla – det har vi fått bevis på i bland annat den här filmen, där en modern Chevrolet krockas mot en gammal jänkare.
Men det finns fortfarande mycket kvar att göra.
Här i Sverige har nya bilar oftast en hög säkerhetsnivå men i andra länder kan nivån ibland vara skrämmande låg. Filmen här nedan är ytterligare ett bevis för det.
Prispressen på nya bilar håller tyvärr nere säkerhetsnivån i många länder, till exempel Indien och Brasilien. För att hålla priset nere kompromissar biltillverkarna med säkerheten.
I filmen här nedan krocktestas nya Nissan Versa, som är biltillverkarens instegssedan i Nordamerika och som fått bra betyg hos amerikanska IIHS, och Nissan Tsuru, en budgetsedan som fått bottenbetyget noll stjärnor av Latin NCAP. Den har i princip inget skydd alls för föraren eller passagerarna.
Båda modellerna har byggts i Mexiko men som vi kan se skiljer de sig åt ordentligt när det gäller säkerheten. Nissan Tsuru kostade från 70.000 kronor och Versa kostar från 84.000 kronor i Mexiko – större än så är inte prisskillnaden.
Global NCAP har dragit igång en kampanj för att få bort ”nollstjärnebilarna” från vägarna och därför gjordes det här krocktestet hos IIHS i USA. Problemet ligger inte bara hos biltillverkarna utan också hos länderna själva – ofta finns inga säkerhetsregler alls.
Nissan slutade tillverka Tsuru i maj 2016. Men det rullar många tusen sådana här Nissan Tsuru i Mexiko och sannolikt är flertalet bilägare helt omedvetna om att deras ”nästan nya” bil har en urusel krocksäkerhet.