Gammal mot ny i krocktest: Skillnaden mellan noll och fem stjärnor är skrämmande

Nya bilar har otroligt mycket bättre krockskydd än gamla – det har vi fått bevis på i bland annat den här filmen, där en modern Chevrolet krockas mot en gammal jänkare.

Men det finns fortfarande mycket kvar att göra.

Här i Sverige har nya bilar oftast en hög säkerhetsnivå men i andra länder kan nivån ibland vara skrämmande låg. Filmen här nedan är ytterligare ett bevis för det.

Prispressen på nya bilar håller tyvärr nere säkerhetsnivån i många länder, till exempel Indien och Brasilien. För att hålla priset nere kompromissar biltillverkarna med säkerheten.

I filmen här nedan krocktestas nya Nissan Versa, som är biltillverkarens instegssedan i Nordamerika och som fått bra betyg hos amerikanska IIHS, och Nissan Tsuru, en budgetsedan som fått bottenbetyget noll stjärnor av Latin NCAP. Den har i princip inget skydd alls för föraren eller passagerarna.

Båda modellerna har byggts i Mexiko men som vi kan se skiljer de sig åt ordentligt när det gäller säkerheten. Nissan Tsuru kostade från 70.000 kronor och Versa kostar från 84.000 kronor i Mexiko – större än så är inte prisskillnaden.

Global NCAP har dragit igång en kampanj för att få bort "nollstjärnebilarna" från vägarna och därför gjordes det här krocktestet hos IIHS i USA. Problemet ligger inte bara hos biltillverkarna utan också hos länderna själva – ofta finns inga säkerhetsregler alls.

Nissan slutade tillverka Tsuru i maj 2016. Men det rullar många tusen sådana här Nissan Tsuru i Mexiko och sannolikt är flertalet bilägare helt omedvetna om att deras "nästan nya" bil har en urusel krocksäkerhet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker säkerhet är en av de viktigaste aspekterna när jag väljer bil.
572
41