Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvo har tillverkat de flesta typer av motorer – dock aldrig en trecylindrig. Men nu är det dags och nya trepipen lanseras idag i Volvo XC40.
Annons

Volvos första bil ”Jakob” rullade ut ur fabriksportarna 14 april 1927 och den hade en fyrcylindrig motor. Under Volvos 91-åriga historia har man tillverkat sexor, V8:or och även raka femmor. Men aldrig en trecylindrig motor. Förrän nu.

Den trecylindriga motorn på 1,5 liter bygger på samma modulsystem som fyrcylindriga VEA-motorn på 2,0 liter. Sexväxlad manuell växellåda är standard och nästa år kommer en åttastegad automat som tillval. Modellnamnet på Volvo XC40 blir T3.

”Vår nya trecylindriga motor är en spännande utveckling för XC40 och för Volvo Cars i allmänhet,” säger Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40 på Volvo Cars. ”Motorns kompakta design ger den flexibilitet som vi behöver när vi introducerar fler drivlinealternativ för XC40-kunder.”

Den trecylindriga Volvo XC40 T3 ger 156 hk (115 kW) vid 5.000 rpm och maximala vridmomentet är 265 Nm mellan 1.850–3.850 rpm. Den turbomatade T3-modellen borde alltså upplevas som hyggligt vridstark, även om den ”bara” är på 1,5 liter. Accelerationen 0–100 km/h går på 7,8 sekunder och toppfarten i XC40 T3 anges till 200 km/h. T3:an är miljöklassad enligt Euro6d-Temp. Förbrukning och CO2-utsläpp är inte angivna, ännu.

Svenska priset för Volvo XC40 T3 i Bas-utförande börjar vid 296.000 kronor. Volvo XC40 T3 Momentum kostar från 306.000 kronor, T3 Inscription har en prislapp från 350.000 kronor och T4 R-Design är den dyraste med en start vid 353.000 kronor.

Den trecylindriga motorn kommer även i ett hybridutförande, det som Volvo kallar för Twin Engine. Den här hybridmodellen får namnet T5 Twin Engine och driver enbart på framhjulen, till skillnad mot T6 Twin Engine och T8 Twin Engine som finns till 60- och 90-modeller (med elektrisk bakhjulsdrift). 

När Volvo visade upp XC40 som konceptbil ”40.1” i maj 2016 berättade man också om hybridtekniken i CMA-plattformen. I konceptbilen gav den trecylindriga bensinturbon 177 hk och elmotorn tillförde 55 kW, med sammanlagd systemeffekt på 246 hk (181 kW). Räckvidden med enbart elmotor angavs till cirka 50 kilometer.

Volvos nya trecylindriga motor var ursprungligen planerad för produktion enbart i Kina, men sommaren 2017 kom beskedet att trepipen även ska byggas i Skövde (start under sommaren 2019). Den trecylindriga motorn på 1,5 liter ska också användas som räckviddsförlängare i London Taxi TX5. London Taxi Company i Coventry ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, samma företag som också äger Volvo Cars.

 

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3
Med ”bara” tre cylindrar blir motorn kompakt. Komponenterna är i stora delar samma som i den fyrcylindriga VEA-motorn på 2,0 liter.
Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3
T3:an är miljöklassad enligt Euro6d-Temp, vilket borde innebära att bensinmotorn har partikelfilter. Volvo har använt samma princip som BMW och Mercedes, det vill säga ett modulsystem där varje cylinder har en volym på 0,5 liter. Man behöver inte vara så snabb i huvudräkning för att få den trecylindriga motorn till 1,5 liter och den fyrcylindriga till 2,0 liter. Hos BMW och Mercedes är de raka sexorna på 3,0 liter, men någon sådan lär vi inte se hos Volvo.
Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3
Här ser vi Volvos hybridmodell på CMA-plattformen, alltså 40-modellerna. Batteripaketet sitter i ”kardantunneln” i mitten och modellen är framhjulsdriven. T8-modellerna har elektrisk bakhjulsdrift.
Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3
Här ser vi den trecylindriga T5 Twin Engine, elmotorn ligger placerad ovanpå transmissionen till höger i bild. Ännu så länge är Volvo förtegna om detaljerna, men en sammanlagd systemeffekt lär hamna kring 245 hk. Pendlingsavståndet med enbart eldrift blir runt 50 kilometer.
Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3
CMA-plattformen, alltså 40-modellerna, är förberedd för att vara elbil också. Batteripaketet placeras i ”kardantunneln”, som hos hybridmodellen, men utan behov av bränsletank så utnyttjar man även utrymmet framför bakaxeln för att få plats med batterier. Elmotorn längst fram är betydligt mindre än en förbränningsmotor, vilket ger möjlighet till annorlunda exteriördesign.
Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Volvos första trecylindriga motor debuterar i XC40 T3

Annons
Annons
Rulla till toppen