Toyota tror stenhårt på bensin och hybrider – och presenterar 7 intressanta tekniknyheter

Nio av tio bilar som säljs 2030 kommer ha någon form av bensinmotor, tror Toyota. Därför presenteras sju tekniknyheter – bland annat en bensinmotor med över 40 procents verkningsgrad, två nya fyrhjulsdriftssystem och en ny hybriddrivlina.

Toyota tror stenhårt på bensin och hybrider – och presenterar 7 intressanta tekniknyheter

Bilar med bensinmotor kommer spela en viktig roll under många år framöver. Det påstår Toyota som visade upp en hel del intressanta tekniknyheter under måndagen.

Det är mer än två decennier sedan Toyota började få fart på hybridförsäljningen med Prius, men sedan dess har biljätten inte lyckats utmana konkurrenterna med helt eldrivna bilar. Samtidigt ligger Toyotas storsatsning på att börja sälja billigare vätgasbilar fortfarande några år in i framtiden.

Toyota har skruvat upp elbilsplanerna ordentligt det senaste året, bland annat med ett samarbete med Mazda, och investerar nu i nästa generation elbilsbatterier. Målet är att lansera mer än tio elbilar efter 2020.

Men trots det kommer bensinbilar i någon form stå för nio av tio sålda bilar 2030 eftersom batteripriserna är för höga och räckvidden för kort, enligt Toyotas chefsingenjör för drivlinor, skriver Reuters.

Han säger också att snåla bensin- och hybriddrivlinor är det bästa sättet att sänka utsläppen. Toyota ska lansera 17 versioner av tio motorer, tio versioner av fyra växellådor och tio versioner av sex hybridsystem före 2022.

Så vad är det egentligen Toyota har visat upp?

Supereffektiv bensinmotor

Till att börja med kommer en ny fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter (med det udda namnet Dynamic Force) som har hela 40 procents verkningsgrad i vanliga bensinbilar och 41 procent i hybridbilar. Den ger dessutom bättre vridmoment än motsvarande motor i dagens modeller.

Kompakt hybriddrivlina

Toyota visar också upp en ny generation hybriddrivlina som ska vara mycket kompaktare än idag. En viktig nyhet är att hybridsystemet kommer ta mycket mer hjälp av elmotorn när föraren accelererar. På så sätt kan Toyota lösa en av hybridmodellernas egenheter som många retar upp sig på: att bensinmotorn "parkerar sig" på ett högt varvtal när föraren accelererar. Det nya systemet kan upplevas mindre surrigt och mer "elbilslikt".

Batteritekniken är lite annorlunda mot i elbilsvärlden: Toyota fortsätter förlita sig på nickelmetallhydridbatterier och inte litiumjonbatterier. Det nya hybridsystemet har en batterikapacitet på 1,4 kWh.

Smartare fyrhjulsdrift

En annan nyhet är två nya fyrhjulsdriftssystem – något som blir allt viktigare för många köpare.

Dynamic Tourque Vectoring AWD används i bensinbilar och kan skyffla över kraften mellan vänster och höger hjul för bättre fäste. Systemet kan också kopplas ur automatiskt vid behov och det ger lägre förbrukning.

Hybridbilar får istället det nya E-Four-systemet som ger elektrisk fyrhjulsdrift med 30 procent mer kraft till bakhjulen än med dagens system.

Färre sällsynta metaller i batterierna

Vid sidan om bensin- och hybridtekniken har Toyota utvecklat nya komponenter för elbilar som innehåller färre sällsynta jordartsmetaller, en ny steglös CVT-automatlåda som ska sänka förbrukningen med sex procent och en kompakt sexväxlad manuell låda som är sju kilo lättare än föregångaren.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag håller med Toyota. Bensinmotorerna har mycket utvecklingspotential kvar!
259
58