Så fungerar Skodas hybrid med gas, el och bensin

Nya Vision X är Skodas första hybrid med el, biogas och bensin som bränsle. Konceptbilen ger en intressant föraning om Skodas nya design och klimatsmartare drivlina.
Annons

Så fungerar Skodas hybrid med gas, el och bensin
Skoda Vision X får världspremiär på bilsalongen i Genève.

Idén bakom det nya crossover-konceptet bygger på en kombination av två elmotorer och en förbränningsmotor som går att köra på både CNG (biogas) och bensin. Det ger ett CO2-utsläpp från 89 g/km.

1,5 TSI G-TEC-motorn med fyra cylindrar och turbo är optimerad för gasdrift. 130 hk och 250 Nm. Kraften från förbränningsmotorn fördelas till framaxeln, samtidigt som de två elmotorerna driver bakaxeln. Med batteriet kan elmotorn driva bilen i upp till två kilometer.

Nya Vision X är Skodas första fyrhjulsdrivna bil utan kardanaxel, vilket ger ett flertal fördelar. Lägre vikt ge lägre förbrukning, dessutom aktiveras elmotorerna endast när de behövs. Ett 48-voltssystem driver elmotorerna som kraftregenerering laddat batteriet under färd. Elmotorerna ger upp till 70 Nm från stillastående. 

Så fungerar Skodas hybrid med gas, el och bensin
Drivlinan i Skoda Vision X.

Bilen är under normala förhållanden framhjulsdriven, men kan vid behov aktivera den elektriska fyrhjulsdriften.

El, biogas och bensin ger tillsammans en räckvidd på upp till 650 kilometer och en acceleration från 0-100 km/h på 9,4 sekunder. Toppfarten är 200 km/h.

Elektrifieringen av Skodas modellprogram startar 2019 med introduktionen av Superb som laddhybrid, därefter kommer ett flertal rena elbilar. Dessa kommer att byggas vid huvudkontoret i Mladá Boleslav. Den första helt elektrifierade Skodan lanseras strax efter Superb laddhybrid.

 

Så fungerar Skodas hybrid med gas, el och bensin
Skoda Vision X är tredje suven på kort tid.
Annons
Annons
Rulla till toppen