Åttonde gången gillt – här är alla gånger Volvo försökt vinna Årets Bil

Lyckades för första gången slå ut konkurrenterna i tävlingen.

Det var förstås glada miner i Volvomontern på bilsalongen i Genève när Årets Bil-juryn valde Volvo XC40 som årets vinnare. Kompaktsuven ska locka nya köpare till märket och XC40 smet före konkurrenter som Audi A8 och BMW 5-serie.

Men det här var inte första gången som Volvo varit med och tävlat om titeln. Inte mindre än åtta gånger har Volvo varit med bland Årets Bil-kandidaterna genom åren. Ibland har Volvo också kommit med som finalist.

1983: 760

När den lanserades var Volvo 760 en enorm satsning med lyxkänsla och sexcylindrig motor. Det var ju modellen som låg till grund för folkbilen 740 och som levde i många år. Modellen lanserades 1982 och byggdes i Volvoverken i Kalmar.

Men någon vinst blev det inte. Istället stod Audi 100 som klar vinnare, och det är kanske inte så konstigt: den bilen var faktiskt riktigt revolutionerande, framför allt med sin aerodynamik. Lägre luftmotstånd gav lägre förbrukning och framhjulsdriften kändes modern.

2007: C30

Det dröjde ända till 2007 innan det dök upp en Volvo i Årets Bil-tävlingen igen. C30 byggde på Fords plattform, precis som syskonmodellerna S40 och V50, och skulle locka nya och yngre köpare till märket. Lite som dåtidens XC40!

En rolig detalj är bakluckan som tillverkas helt i glas. Det är en hälsning till 1980-talsmodellen 480. Testlaget gillade Volvo C30 T5: "Den har komforten, körglädjen och utseendet med sig. Ett måste för patrioten! Den är rysligt kompetent men inte lika levande att köra som Mini Cooper", skrev vi i nummer 26/2006.

Men Volvo C30 vann inte – det gjorde Ford S-Max.

2009: XC60

Med XC60-modellen var Vovlo ganska tidigt ute med en suv i den här storleksklassen. Med tiden blev det här en riktig succé som körde om både Mercedes, Audi och BMW i Europas försäljningsstatistik.

Det blev Opel Insignia som stod som vinnare. Men den modellen var knappast någon favorit hos testlaget. "Den är inte bäst på något – utan i bästa fall medelmåttig på det mesta", skrev vi i nummer 9/2012.

2011: S60/V60

För sju år sedan ställde Volvo med S60 och V60 i Årets Bil. De här modellerna väckte känslor! Många av auto motor & sport-läsarna var tveksamma till att Volvo plötsligt skulle bygga en "Sportwagon" med fokus på utseende istället för lastutrymme. Andra jublade.

Idag vet vi hur det gick – V60 har sålt bra och är precis på väg att ersättas.

Årets Bil-titeln ska gärna gå till en bil som är nyskapande och bjuder på mycket teknik i förhållande till sitt pris, och det gjorde vinnaren. Nissan Leaf visade att en elbil kan fungera utmärkt i vardagen för många hushåll.

2013: V40 och V60 Twin Engine

Två Volvomodeller?! Ja, det stämmer! 2013 var ett riktigt Volvoår för Årets Bil, men ingen av dem stod som vinnare. Det gjorde senaste generationen Volkswagen Golf.

Volvo V40 skulle utmana just Golf, och vissa i juryn satte faktiskt V40 före Golf i betygsättningen. Volvo V40 är populär än idag bland svenska bilköpare, men ute i Europa har den konkurrerat med lite högre prislapp och ett (trots allt) mindre känt varumärke.

Volvo V60 Twin Engine var faktiskt riktigt nyskapande och en stor chansning för Volvo. Laddhybrider var inte särskilt vanliga 2013 och här kom plötsligt lilla Volvo med en helt ny modell – dieseldriven, dessutom. Den här modellen är fortfarande ganska populär men ska nu ersättas av bensindrivna laddhybrider.

2016: XC90

Det här är på sätt och vis också en chansning från Volvos sida. Den kostade enormt mycket att utveckla och finns inte med några sex- eller åttacylindriga motorer, som konkurrenterna. auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind hade gärna sett den som vinnare:

"Frågar du mig skulle XC90 tagit hem titeln när den kom. Nytänkande och modig med enbart fyrcylindringa motorer, väldigt tidigt ute med bra laddhybridteknik, modernt infotainmentsystem, högsta säkerhet, snygg design och väldigt praktisk. Nya Volvo! Men i Årets Bil-sammanhang var den för dyr", skrev han i sin analys om varför XC40 vann i år.

Vann gjorde Opel Astra.

2017: S90/V90

Det dröjde bara ett år så var det dags igen för Volvo att delta i Årets Bil – och förlora. S90 och V90 charmade ganska många jurymedlemmar – främst de svenska, norska och danska. Det räckte inte för att vinna, utan det gjorde Peugeot 3008.

2018: XC60

I år hade Volvo faktiskt två bilar med i årets upplaga. XC40 stod som bekant som vinnare, men även XC60 var med. Den gick dock inte till final.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Rätt bil vann!
33
6